کنترل قند خون و انسولین

کنترل دیابت از طریق رژیم غذایی
1 از 16

کنترل دیابت از طریق رژیم غذایی

رژیم غذایی در کنترل سطوح قند خون در هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک کننده است. نظارت بر میزان کربوهیدرات دریافتی بسیار حائز اهمیت است چراکه کربوهیدرات ها به شدت بر سطح قند خون شما تاثیر گذار هستند. یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع سبزیجات و میوه ها، غلات کامل، حبوبات، ماهی، گوشت کم چرب و لبنیات بدون چربی می باشد. زمانیکه فرد مبتلا به دیابت است، پیروی از یک برنامه غذایی با وعده ها و میان وعده های معین، ایده خوبی خواهد بود.

پیشگیری از قند خون بالای ناشی از مصرف وعده غذایی
2 از 16

پیشگیری از قند خون بالای ناشی از مصرف وعده غذایی

به منظور پیشگیری از افزایش قند خون پس از مصرف وعده های غذایی، برنامه غذایی خود را به دقت اجرا نموده و نسبت به رژیم غذایی دریافتی خود آگاهی داشته باشید، به ویژه در رابطه با سایز وعده های غذایی و میزان کربوهیدارت مصرفی تان آگاه باشید. حتماً فعالیت بدنی داشته باشید، داروهای خود را مصرف کنید، و به طور منظم قند خون خود را تست کنید.

خطرات فعالیت بدنی
3 از 16

خطرات فعالیت بدنی

درحالیکه فعالیت بدنی منظم می تواند به کنترل قند خون کمک کند، در برخی افراد نیز این فعالیت بدنی می تواند منجر به افت قند خون شود. احتمالاً پزشک تان به منظور بررسی سطوح قند خونتان، تست کردن قند خون قبل و بعد از ورزش را توصیه خواهد کرد. چنانچه فعالیت بدنی منجر به افت قند خون شما شد، فعالیت بدنی را کنار نگذارید؛ در عوض مقداری میوه همراه خود داشته باشید یا داروهای خود را تنظیم کنید.چنانچه دچار افت قند شدید، خوراکی مختصری مانند مقداری میوه مصرف کنید و 15 دقیقه صبر کنید. اطمینان حاصل کنید که پیش از شروع دوباره فعالیت بدنی، قند خونتان بالای 100 باشد.

اجتناب از قند خون پایین یا هیپوگلیسمی
4 از 16

اجتناب از قند خون پایین یا هیپوگلیسمی

آبمیوه، میوه، آبنبات، قرص های گلوکز همگی میتوانند منجر به افزایش سریع قند خون شوند و می توانند در زمان ایجاد علائم قند خون پایین، کمک کننده باشند. احساس خستگی، ضعف، یا لرزش از علائم نشان دهنده افت قند خون می باشند. باید هدف شما در زمان افت قند خون دریافت حداقل 20-15 گرم قند یا کروبوهیدرات باشد. کمی صبر کنید و بعد از 20-15 دقیقه مجدداً تست بگیرید. اگر همچنان قند خونتان پایین است، اسنک دیگری دریافت کنید. از دریافت مواد غذایی دارای قند ترکیب شده با چربی اجتناب کنید، مانند شکلات. چربی می تواند توانایی بدن شما را در جذب سریع کربوهیدرات مورد نیاز کاهش دهد.

استرس و سیگار دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند
5 از 16

استرس و سیگار دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند

موارد بسیار زیادی می توانند دیابت شما را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله سطح استرس و عادات ناسالمی مانند استعمال دخانیات. استرس می تواند سطوح قند خون شما را بالا برد. یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید یا زمانی را پیدا کنید و در آن زمان ها با یک سرگرمی آرامش بخش استرس را از خود دور کنید. استعمال دخانیات احتمال ابتلاء یا پیشرفت عوارض مرتبط با دیابت را افزایش می دهد، عوارضی مانند آسیب عصبی، مشکلات و ناراحتی های مربوط به پاها، بیماری های چشمی، قلبی، عروقی و کلیوی.

فاکتورهای دیگری که قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند
6 از 16

فاکتورهای دیگری که قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند

1-از مصرف الکل اجتناب کنید.
2-زمانیکه بیمار می شوید، قند خون خود را بیش از قبل تست کنید، هیدراته باقی بمانید(آب کافی دریافت کنید) و سعی کنید به طور منظم دریافت مواد غذایی داشته باشید.
3-مسافرت و تغییرات در منطقه جغرافیایی نیز می تواند دیابت شما را از طریق به هم زدن برنامه زمانبندی شده تان تحت تاثیر قرار دهد. قند خون را قبل و بعد از وعده های غذایی اندازه بگیرید. با پزشک خود در مورد ایجاد تعدیل در داروهایتان در موارد نیاز مشورت کنید.

درمان دیابت با انسولین
7 از 16

درمان دیابت با انسولین

بدن شما در بیماری دیابت انسولین کافی برای کنترل قند خون نمی سازد. پزشک، انسولین را بر اساس مدت زمان ابتلای شما به دیابت، نوع دیابت، سطح گلوکز خون، سلامت کلی و سبک زندگی و داروهای دریافتی تان تجویز می کند. زمانیکه شما مبتلا به دیابت هستید، تزریق انسولین و بررسی قند خونتان به یک بخش از زندگی روزانه تبدیل می شود.

داروهایی که با انسولین همراه می شوند
8 از 16

داروهایی که با انسولین همراه می شوند

زمانیکه انسولین دریافت می کنید این امکان وجود دارد که همچنان برای بهبود قند خونتان به کمک دیگر داروها نیاز داشته باشید. داروهای خوراکی برای دیابت نوع 2 می توانند انسولین را در بدن افزایش داده و یا چگونگی عملکرد آن را بهبود بخشند. داروهای تزریقی ممکن است اثرات هورمون هایی مانند آمیلین(amylin) یا اینکرتین(incretin) را شبیه سازی کنند. آنها قند خون را از طرق مختلفی از جمله کندسازی جذب گلوکز بعد از غذا خوردن و به واسطه کاهش اشتها بهبود می بخشند.

توصیه هایی برای تزریق انسولین
9 از 16

توصیه هایی برای تزریق انسولین

زمانیکه شما شروع به دریافت انسولین می کنید، پزشک نحوه تزریق انسولین به خود را به شما آموزش خواهد داد، و تا زمان فراگیری کامل آن را با وی تمرین خواهید کرد. در زمان تزریق، محل مورد تزریق را علامت بزنید تا از زخم ساختن بافت پوست تان جلوگیری شود. به عنوان مثال انسولین خود را در یک سمت شکم درزمان وعده صبحانه تزریق کرده و در سمت دیگر شکم در زمان ناهار و در قسمت بیرونی ران در زمان وعده شام تزریق داشته باشید. از تزریق در نزدکی مفاصل، کشاله ران، ناف، منطقه میانی شکم، یا محل زخم ها اجتناب کنید.

انواع مختلف انسولین
10 از 16

انواع مختلف انسولین

انواع انسولین بر اساس میزان سرعت عمل کردن، اوج اثر و مدت زمان دوام شان متغییر هستند. انسولین های زوداثر، کوتاه اثر، و ترکیبی با وعده های اصلی غذایی زمانبندی می شوند. انسولین های طولانی اثر و متوسط اثر برای وعده های اصلی غذایی زمانبندی نمی شوند. اثرات پایین آورندگی گلوکز خون توسط این انسولین ها می تواند تا 24 ساعت دوام داشته باشد.

زمانبندی انسولین در هنگام صرف غذا
11 از 16

زمانبندی انسولین در هنگام صرف غذا

چنانچه انسولین کوتاه اثر و ترکیبی دریافت می کنید، زمانبندی بسیار مهم است. این انسولین ها باید در زمانی که غذا جذب شده است در سیستم بدنی تان عمل کنند تا از هیپوگلیسمی یا افت قند خون جلوگیری شود. انسولین زود اثر 15-5 دقیقه قبل از وعده های غذایی یا بلافاصله پس از وعده های غذایی دریافت می شود. انسولین کوتاه اثر 60 تا30 دقیقه پیش از وعده های اصلی غذایی دریافت می شود و معمولاً انسولین ترکیبی 15دقیقه قبل از وعده های اصلی غذایی دریافت می شود.

زمانیکه انسولین زیاد تزریق شده باشد
12 از 16

زمانیکه انسولین زیاد تزریق شده باشد

اگر انسولین زیاد تزریق کرده اید، یا چیزی نخوده اید و انسولین زده اید ، این امکان وجود دارد که هیپوگلایسمیک شوید. اگر علائم افت قند خون نظیر احساس خستگی، ضعف، یا لرزش را تجربه کردید، معولاً می توانید افت قند خون را با خوردن یا نوشیدن ماده غذایی حاوی قند مانند آبمیوه ، یا دریافت قرص های گلوکز درمان کنید. حتماً اپیزودهای افت قند خونتان را به اطلاع پزشک خود برسانید چراکه گاهی اوقات مقدار انسولینی که دریافت می کنید نیاز به تعدیل پیدا می کند .

برای کنترل بیشتر، از پمپ انسولین کمک گرفته می شود
13 از 16

برای کنترل بیشتر، از پمپ انسولین کمک گرفته می شود

چنانچه دچار مشکلات تنظیم انسولین و قند خون هستید، پمپ انسولین می تواند کمک کننده باشد. پمپ های انسولینی مجهز به حسابگر برنامه ریزی شده دوز هستند که کنترل دوز انسولین را آسان کرده و به حفظ و ثابت ماندن قند خونتان کمک می کند . همواره به یاد داشته باشید و بدانید که بدون در نظر گرفتن چگونگی نوع درمان دریافتی تان، شما می توانید همواره از پزشک خود برای کمک در کنترل کردن قند خون تان راهنمایی بگیرید. شما و پزشک تان با کمک یکدیگر قادر به یافتن راه های رسیدن به تعادل صحیح بین رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارودرمانی هستید.

سنجش دقیقتر قند خون
14 از 16

سنجش دقیقتر قند خون

در کنار تست کرن خانگی گلوکز، یکی از بهترین روش ها برای آگاهی از تحت کنترل قرار گیری دیابت درخواست آزمایش A1c از سوی پزشک است. این تست می تواند میانگین سطح قند خون شما را در 2 تا3 ماه گذشته نشان دهد. متخصصین بر این عقیده اند که غالب بیماران دیابتی بایستی برای این تست به دنبال رسیدن به هدف 7% باشند. چنانچه نتیجه شما بسیار بالا باشد، پزشک تان دارودرمانی متفاوتی را پیشنهاد کرده و یا داروهای قبلی شما را تنظیم خواهد کرد. متخصصین تست A1c را دو بار در سال تجویز می کنند.

تاثیر مثبت فعالیت بدنی
15 از 16

تاثیر مثبت فعالیت بدنی

فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط می تواند به طور مثبتی قند خون را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه در دیابت نوع2. فعالیت بدنی حساسیت بدن به انسولین را بهبود بخشیده و ماهیچه های شما را تحریک به استفاده از گلوکز می کند. مطالعات به طور مداوم بهبود در قند خون را پس از تمرینات قدرتی نشان داده اند، که معمولاً تمریناتی مانند وزنه زدن برای ساخت عضلات را شامل می شود.

از برنامه درمانی خود پیروی کنید
16 از 16

از برنامه درمانی خود پیروی کنید

پیروی از برنامه درمانی تان از جمله فعالیت بدنی و رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. داروهای خود را طبق تجویز پزشک دریافت کنید. دیابت نوع 1 با انسولین یا پمپ انسولین، و گاهی با دیگر داروهای تزریقی درمان می شود؛ و غالباً دیابت نوع2 با داروهای خوراکی و یا تزریقی تحت درمان قرار می گیرد مانند انسولین یا داروهایی که به عملکرد انسولین کمک می کنند. پزشک برنامه درمانی شما را با در نظر گرفتن جوانب فردی مانند سن، وضعیت فیزیکی و سبک زندگی ترسیم می کند.

نظرات بسته شده است.