آیا غذاخوردن می تواندسبب سوزش سردل شود؟

آیا غذاخوردن می تواندسبب سوزش سردل شود؟
1 از 15

آیا غذاخوردن می تواندسبب سوزش سردل شود؟

سوال خوبی است و پاسخ ممکن است آنچه شما انتظار دارید، نباشد. سوزش سردل، سوزش آزاردهنده ای است که از ناحیه سینه به سمت گلو ایجاد می شود. این حالت زمانی رخ می دهد که اسید معده از طریق یک دریچه که اسفنگتر تحتانی مری نامیده می شود به سمت بالا برگشته و مری را تحریک می کند. برخی غذاها می توانند سبب آغاز سوزش سردل شوند و شناسایی و محدود کردن عوامل محرک ممکن است کمک کننده باشد.

مصرف بیش از حد غذا
2 از 15

مصرف بیش از حد غذا

به منظور کاهش سوزش سردل اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، مواد غذایی خاص نیست. بلکه مقدار غذایی است که شما در یک زمان می خورید. مهم نیست که نوع غذا چیست، چقدر خوب به نظر می رسد یا چقدر شما آن را دوست دارید، خوردن بیش ا زحد غذا به صورت یکباره بیشتر احتمال دارد که سبب سوزش سردل شود. نکته: سعی کنید از بشقاب های کوچکتر برای غذاخوردن استفاده کنید.

با عجله غذاخوردن
3 از 15

با عجله غذاخوردن

همیشه با عجله غذا می خورید؟ اگر می خواهید سوزش سردل را رفع نمایید، باید از باعجله غذاخوردن و فرستادن سریع آن به داخل گلو نیز خودداری کنید. بلع و عبور سریع غذا از دستگاه گوارش سبب می شود عمل هضم به خوبی انجام نشده و احتمال بروز علائم سوزش سردل افزایش یابد. بنابراین اگر نگران علائم سوزش سردل هستید، سرعت غذاخوردن را کاهش دهید.

غذاهای چرب
4 از 15

غذاهای چرب

غذاهای سرشار از چربی به مدت طولانی تری در معده باقی مانده و بیشتر احتمال دارد که سبب بروز ناراحتی شوند. اگر شما میزان زیادی غذاهای سرشار از چربی مانند مرغ سرخ شده و چیپس بخورید، در حقیقت دو عامل مصرف بیش از حد غذا و دریافت چربی زیاد سبب سوزش سردل در شما می شود.

میزان چربی دریافتی را کاهش دهید
5 از 15

میزان چربی دریافتی را کاهش دهید

شما مجبور به ترک غذاهای مورد علاقه خود نخواهید بود. آماده سازی مواد غذایی با روش متفاوت می تواند به رفع سوزش سردل کمک کند. شما می توانید به جای سرخ کردن برخی مواد غذایی، آنها را بپزید، کباب کرده و یا گریل کنید. شما می توانید چربی اضافه گوشت ماکیان و پوست مرغ را جدا کنید. این ترفندهای کوچک ممکن است به اندازه کافی چربی را کاهش داده و سبب بهبود سوزش سردل و به طور کلی بهبود سلامتی شود.

مواد غذایی اسیدی
6 از 15

مواد غذایی اسیدی

مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی و محصولاتی که حاوی گوجه فرنگی هستند (مانند سس گوجه فرنگی و سالسا) و میوه های اسیدی (مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو) می توانند سبب سوزش سردل شوند. به خصوص اگر شما آنها را با معده خالی مصرف کنید. سرکه نیز بسیار اسیدی بوده و جزئی از سس های سالاد و مواد غذایی دیگر می باشد.

دریافت مواد غذایی اسیدی را کاهش دهید
7 از 15

دریافت مواد غذایی اسیدی را کاهش دهید

شما می توانید انواع مختلف میوه ها و سبزیجات به جز گوجه فرنگی و مرکبات را مصرف نمایید. اگر شما تصمیم به مصرف مواد غذایی اسیدی داشتید، میزان مصرف را محدود کنید و مواد غذایی دیگری را که اسیدی نمی باشند همراه با آن مصرف کنید. به عنوان مثال، مقدار کمی سس گوجه فرنگی را همراه با اسپاگتی و کمی گوشت یا سبزیجات مصرف کنید.

نوشیدنی هایی که می توانند سبب بروز سوزش سردل شوند
8 از 15

نوشیدنی هایی که می توانند سبب بروز سوزش سردل شوند

پیشگیری از سوزش سردل فقط به انتخاب های غذایی محدود نمی شود. نوشیدنی های خاصی نیز می توانند به احتمال زیاد سبب بروز این مشکل شوند. این نوشیدنی ها عبارتند از: قهوه (معمولی و بدون کافئین)، چای کافئین دار، کولاها، سایر نوشیدنی های گازدار و مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی. نوشیدنی های کافئین دار اسفنگتر تحتانی مری را شل کرده و سبب سوزش سردل می شوند. سودا نیز بدون در نظر گرفتن کافئین، می تواند سبب نفخ معده و درنتیجه سوزش سردل شود.

سایر نوشیدنی ها را امتحان کنید
9 از 15

سایر نوشیدنی ها را امتحان کنید

به منظور کاهش بروز سوزش سردل، نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که گازدار نبوده و کافئین نداشته باشند. این نوشیدنی ها عبارتند از: چای های گیاهی، شیر و آب ساده. مصرف آب همراه با غذا نیز با رقیق کردن اسید معده سبب کاهش احتمال بروز سوزش سردل می شود. همچنین ممکن است که نیاز به محدود کردن مصرف آب گوجه فرنگی و آب مرکبات به علت اسیدیته آنها باشد. اگر شما باید قهوه یا سایر نوشیدنی هایی را مصرف کنید که می توانند سبب بروز سوزش سردل شوند، مقدار مصرف را کاهش دهید.

شکلات
10 از 15

شکلات

شکلات حاوی کافئین است که می تواند که سبب بروز سوزش سردل شود. اگر شما نمی توانید از مصرف شکلات منصرف شوید، امتحان کنید که آیا کاهش مصرف شکلات می تواند از بروز سوزش سردل جلوگیری کند.

غذاهای تند و ادویه دار
11 از 15

غذاهای تند و ادویه دار

غذاهای تند و حاوی فلفل و سس های تند می توانند سبب بروز سوزش سردل شوند. اما فقط غذاهای تند و سوزان نیستند که سبب بروز این مشکل می شوند. نعناع نیز می تواند سبب شل شدن اسفنگتر تحتانی مری و درنتیجه سوزش سردل گردد. اگرچه سیر و پیاز ادویه نیستند اما ایندو نیز می توانند سبب سوزش سردل شوند.

از مصرف غذاهای تند اجتناب کنید
12 از 15

از مصرف غذاهای تند اجتناب کنید

فقط به این علت که شما سوزش سردل دارید، لازم نیست که برای تمام عمر از غذاهای بی مزه استفاده کنید. شما می توانید مقدار مصرف ادویه های تند را کاهش دهید یا از سایر روش ها برای طعم دار کردن غذاها استفاده کنید.

یادداشت کنید
13 از 15

یادداشت کنید

افراد با یکدیگر متفاوت هستند. عواملی که در شما سبب بروز سوزش سردل می شوند ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است شما نسبت به شخص دیگری که به سوزش سردل مبتلاست، غذاهای ادویه دار را بهتر تحمل کنید و یا حتی ممکن است شما قادر به مصرف یک فنجان کوچک قهوه باشید درصورتیکه آن را به تنهایی مصرف نکنید. شما باید در مورد مواد غذایی که می توانید تحمل کنید و آنچه سبب سوزش سردل در شما می شود، بیاموزید و عادات غذایی که نیاز به تغییر دارند را یادداشت کنید.

آدامس بجوید
14 از 15

آدامس بجوید

جویدن آدامس بعد از وعده غذایی سبب تحریک تولید بزاق می شود. بزاق اسید را خنثی کرده و معده را تحریک می کند تا محتویات خود را سریع تر و قبل از اینکه سوزش سردل آغاز شود به روده کوچک منتقل کند. به منظور جلوگیری از شل شدن اسفنگتر تحتانی مری از آدامس های طعم دار حاوی نعناع استفاده نکنید.

سایر نکات در مورد سوزش سردل
15 از 15

سایر نکات در مورد سوزش سردل

بلافاصله بعد از مصرف غذا دراز نکشید. باید بین مصرف شام و زمان خواب 3 ساعت فاصله باشد. از آنجاکه سیگار کشیدن و اضافه وزن ممکن است سبب سوزش سردل شوند، از یک سبک زندگی سالم پیروی نمایید. اگرچه بروز سوزش سردل به صورت گاه به گاه معمول است، اما شما می توانید درباره سوزش مکرر سردل که می تواند علامت بیماری ریفلاکس معده به مری باشد، با پزشک خود مشورت نمایید.

نظرات بسته شده است.