تأثیر مصرف فرآورده های کاکائو بر فشار خون

بر اساس نتایج مطالعات نشان داده شد که مصرف شکلات تلخ و شکلات های غنی از آنتی اکسیدان می تواند در کاهش فشارخون مؤثر باشد.

دکتر کارین رید از دانشگاه استرالیا طی یک مطالعه مروری خاطر نشان ساخت که مصرف روزانه شکلات می تواند فشار خون را به میزان  2.2/2.8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. حتی کاهش کمی در میزان فشار خون می تواند در کاهش شیوع بیماری های قلبی و عروقی نیز مؤثر باشد، بنابراین کاکائو به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی دارای آنتی اکسیدان فلاونول می باشد که این ماده از اثر گشاد کنندگی عروق برخوردار است. با وجود این باید خاطر نشان گردد که همه انواع شکلات ها نمی توانند دارای این اثر باشند تنها آن دسته از شکلات هایی که حاوی مقادیر مناسبی از آنتی آکسیدان فلاونول می باشند می توانند دارای اثرات کاهنده فشار خون نیز باشند. فرآوری شکلات می تواند محتوای فلاونول آن را از 10 درصد به 5 درصد کاهش دهد.

در تمام تحقیقاتی که در این مطالعه مروری بررسی شد نشان داد شده است که فشار خون در گروه مصرف کننده کاکائو به میزان قابل توجهی(3.7/2.7 mm Hg  )  نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است. لازم به ذکر است که در مطالعاتی که در آن ها از پودر کاکائو استفاده شده است، کاهش چشمگیری در فشار خون گزارش نشده است (0.71/0.78 mm Hg ).

به گفته کارشناسان مصرف مقادیر کم شکلات می تواند برای قلب مفید باشد ولی نمی تواند دارای اثرات کاهنده فشار باشد. بر این اساس نویسندگان مقاله مذکور در انتها خاطر نشان کردند که؛ مطالعات بیشتری برای شفاف سازی تأثیر مصرف فرآورده های کاکائو در افراد مبتلا به فشار خون مزمن وجود دارد. موضوع نگران کننده در زمینه مصرف شکلات دریافت کالری مطابق با آن است که می تواند برای افراد دارای فشار خون مضر و چاق کننده باشد، به همین منظور در این زمینه توصیه شده است که از پودر کاکائو که دارای کالری کمی است و درعین حال می تواند مقادیری از فلاونول ها را البته نه به اندازه کاکائوی خالص تأمین کند مصرف شود.

منبع:

Ried K, et al "Effect of cocoa on blood pressure" Cochrane Database of Systematic Reviews 2012

نظرات بسته شده است.