هفته چهارم بارداری

وضعیت تکامل کودک شما

در هفته چهارم بارداری کودک شما (که به آن جنین گفته می شود) شامل دو لایه سلولی می شود به نام های اکتودرم و آندودرم که نهایتاً در حین رشد و تکامل منتهی به تمامی ارگانها و قسمت های بدن کودک می شوند. دوساختار دیگری که در این زمان یعنی در هفته چهارم به وجود می آیند آمنیون و کیسه زرده هستند. آمنیون که با مایع آمنیوتیک پر شده است جنین در حال رشد را احاطه کرده و از آن مراقبت می کند. کیسه زرده خون را فراهم خواهد کرد و کمک به تغذیه جنین می کند و این کار را تا زمانیکه جفت چنین نقشی را به عهده بگیرد دنبال می کند.

 

وضعیت بدن شما

در این هفته جنین به جایگذاری خود در رحم  ادامه داده و خود را به صورت عمیق در آندومتر مدفون می سازد. زمانیکه جنین به طور کامل در آندومتر  جایگذاری شد، کودکتان شروع به ترشح هورمونی می کند به نام هورمن hCG (هورمون گنادوتروپین کوریون انسانی) که یکی از نقش های آن حفظ و نگهداری از آستر رحم است. همچنین این هورمون پیامی مبنی بر توقف رهاسازی تخمک برای تخمدان ها صادر می کند که باعث توقف پریود ماهیانه شما می شود. برخی از خانم ها کرامپ و گرفتگی مختصری را همراه با لکه بینی در طول این هفته تجربه می کنند که ممکن است آن را با پریود اشتباه بگیرند چراکه درحوالی روزهای پریود ماهانه شان اتفاق می افتد ولی در واقع پریود ماهانه آنها نیست و چون جایگذاری به طور کامل پایان نیافته است دچار چنین حالاتی شده اند.

hCG  هورمونی است که در تست های بارداری مورد اندازه گیری قرار می گیرد. در این هفته تست بارداری شما مثبت خواهد شد و این تست باردار بودن شما را تعیین خواهد کرد. همچنین hCG منجر به علائمی از بارداری نیز می شود که در این هفته تظاهر می یابند. خستگی، سینه های دردناک، خارش و تهوع شما بر این باور می سازند که پریودتان نزدیک است و همین روزها پریود می شوید چراکه علائم اولین بارداری شبیه به علائم سندرم پیش از قاعد گی یا PMS است، ولیکن در حقیقت در اواخر این هفته پریودی که منتظرش بودید اتفاق نمی افتد. چراکه شما باردار هستید و آن دسته از علائم به دلیل بارداری شما بودند و نه به دلیل سیکل قاعد گی. این تظاهرات بدین معنا هستند که بارداری شما به خوبی درحال ادامه دادن مسیر خود است!

نظرات بسته شده است.