واقعیت هایی در مورد اعتیاد به شیرینی

ترک اعتیاد به شیرینی: رویا یا واقعیت
1 از 20

ترک اعتیاد به شیرینی: رویا یا واقعیت

کنار گذاشتن شیرینی جات یکی از تمایلات افرادی است که مایل به کاهش وزن هستند. رژیم هایی که ادعا می کنند در مدت سه هفته شما را از وابستگی به شیرینی رها می کنند. اما آیا مصرف مقادیر بالای بروکلی برای هفت روز می تواند شما را به این آرزو برساند؟
اجازه دهید تا شما را با حقایق این اعتیاد و چگونگی رهایی از آن آشنا کنیم.

آیا اعتیاد به شیرینی حقیقت دارد؟
2 از 20

آیا اعتیاد به شیرینی حقیقت دارد؟

شما فکر می کنید که بدون خوردن دونات روزانه تان قادر به زندگی نیستید. آیا شما به خوردن شیرینی معتاد شده ابد؟ پاسخ این سوال پیچیده است. محققان گمان می کنند الگوی خودداری و محرومیت و سپس افراط می تواند سبب ایجاد رفتاری همانند اعتیاد و حتی تغییرات مغز شود. شیرینی می تواند همانند مواد مخدر بر مواد شیمیایی مغزی که موجب داشتن احساس خوب می شوند مثل سرتونین و دوپامین موثر باشد.

علایم اعتیاد به شیرینی
3 از 20

علایم اعتیاد به شیرینی

چه آن را اعتیاد، چه یک اختلال یا چه عادتی غلط بنامیم، علایمی برای مصرف غیر سالم مواد شیرین وجود دارد.ممکن است با دیدن شیرینی کنترل خود را از دست بدهید و بیش از میزان برنامه ریزی شده مصرف کنید یا با قطع مصرف آنها دچار علایمی همچون افت قند خون، لرزش و عصبانیت شوید.

مغز شما با مصرف شیرینی
4 از 20

مغز شما با مصرف شیرینی

قند سوخت تمامی سلولهای مغز است و بر مواد شیمیایی مغز نیز موثر است. مصرف بیش از حد مواد شیرین می تواند گیرنده های مغز را که میزان غذا خوردن ما را تنظیم می کنند تغییر دهند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که موش هایی که از مصرف مواد قندی محروم شده اند تغییرات مغزی ای مشابه آنهایی داشتند که از مصرف مواد مخدر محروم شده اند. در انسان تنها دیدن تصویر میلک شیک می تواند فعالیت مغز را همانند آنچه در اعتیاد به مواد مخدر دیده می شود تغییر دهد.

افزایش سریع قند خون
5 از 20

افزایش سریع قند خون

وقتی شما یک قطعه کیک می خورید قند آن که یک قند ساده است به سرعت به گلوکز جریان خون شما تبدیل می گردد.قند خون شما زمانی که از قندهای ساده مثل آبنبات استفاده می کنید به سرعت بالا می رود. تمامی قندهای ساده به سرعت جذب می شوند خصوصا انواع فراوری شده که در نوشابه، آبنبات، شکر و شربت یافت می شوند. قندهای ساده در میوه، سبزیجات و محصولات لبنی نیز هستند اما فیبر و پروتئین موجود در این مواد جذب آنها را کند می کند.

و بعد افت قند خون
6 از 20

و بعد افت قند خون

پانکراس هورمون انسولین را ترشح می کند تا گلوکز را از جریان خون خارج کرده و برای تامین انرژی، وارد سلول ها کند. و در نتیجه قند خون شما افت می کند و مصرف شیرینی سبب افزایش ناگهانی و سپس افت قند خون می گردد. زمانی که قند خونتان پایین است شما احساس سرگیجه و لرزش می کنید و برای افزایش قند خون به دنبال یک ماده شیرین میگردید. و چرخه ای غلط رخ می دهد.

زمانی که نشاسته همانند قند ساده رفتار می کند
7 از 20

زمانی که نشاسته همانند قند ساده رفتار می کند

آیا مصرف چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و نان شیرمال شما بالاست؟ این غذاهای نشاسته ای کربوهیدرات پیچیده هستند اما بدن آنها را به قندهای ساده می شکند. زمانیکه این گونه غذاها مثل نان و برنج سفید به تنهایی مصرف شوند می توانند همانند قندهای ساده عمل کنند. نشاسته های با فراوری بالا بدترین نوع این مواد هستند مانند پاستا، چوب شورو نان های سفید.

آیا رژیم های ترک اعتیاد به شکر عمل می کنند؟
8 از 20

آیا رژیم های ترک اعتیاد به شکر عمل می کنند؟

بعضی رژیم های ترک اعتیاد به شیرینی شما را مجبور می کنند تا تمام انواع مواد شیرین حتی میوه و لبنیات و همه غلات فراوری شده را از رژیم خود حذف کنید تا سیستم شما پاک شود. اما این رژیم ها خیلی شدید هستند و برای مدت طولانی قابل اجرا نمی باشند. و شما مجدد به عادات غلط قبلی خود بازخواهید گشت.

اصلاح دوباره جوانه های چشایی
9 از 20

اصلاح دوباره جوانه های چشایی

شما آنقدر که فکر میکنید به شکرو شیرینی نیاز ندارید. اگر مواد غذایی شیرین را به تدریج از برنامه خود حذف کنیم اجازه می دهیم تا از مواد غذایی دیگر نیز لذت ببریم. هر هفته یک ماده شیرین را از رژیم خود حذف کنید. دسربعد از غذا را فراموش کنید و به تدریج شکر چای و قهوه خود را کم کنید. بعد از مدتی مشاهده می کنید که وابستگی شما به شیرینی کاهش یافته است.

از جانشین های شیرین استفاده کنید
10 از 20

از جانشین های شیرین استفاده کنید

لازم نیست که تمام مواد شیرین را کنار بگذارید ،تنها از منابع مفید استفاده نمایید مثل میوه های تازه، منجمد یا خشک شده. همچنین یک لیوان شیر کم چرب هم انتخاب درستی است. شیر حاوی قند لاکتوز است که طعم شیرین ندارد. لبنیات غنی از پروتئین و کلسیم نیز هستند.

با قدم های کوچک حرکت کنید
11 از 20

با قدم های کوچک حرکت کنید

با تغییرات کوچک وساده رژیم که برای همیشه برایتان قابل رعایت و تحمل باشد شروع کنید. میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید، بیشتر آب بنوشید و کمتر از غذاهای فراوری شده استفاده نمایید. مواد غذایی بدون شکر افزوده خریداری کنید و در حد کم به آن شکر بیافزایید.هر هفته کمی از شکر خود را کم کنید بعد از مدتی تغییرات ایجاد شده برایتان شگفت آور خواهد بود.

پروتئین را به برنامه خود بیافزایید
12 از 20

پروتئین را به برنامه خود بیافزایید

گرسنگی، توان شما برای نه گفتن به وسوسه یک کلوچه را کم می کند. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد زیرا دیرتر هضم می شوند و موجب افزایش ناگهانی قند خون نمی شوند. برای میان وعده منابع مناسب پروتئین مثل جوجه، حبوبات، ماست کم چرب، تخم مرغ و مغزها را انتخاب نمایید.

فیبر بیشتری استفاده نمایید
13 از 20

فیبر بیشتری استفاده نمایید

فیبر همیشه به سیری شما کمک می کند. همچنین قندخون شما را به صورت ناگهانی افزایش نمی دهد. از منابع فیبرهای محلول مثل میوه و سبزیجات و فیبرهای نامحلول مثل غلات سبوس دار استفاده نمایید.

ورزش کنید
14 از 20

ورزش کنید

ورزش عادت شما به مصرف شیرینی را درمان نمی کند اما می تواند تغذیه کلی شما را بهبود بخشد. افرادی که در برنامه های ورزشی منظم شرکت می کنند عادات های سالم تر غذایی نیز دارند. هر ورزشی که دوست دارید مثل پیاده روی یا دوچرخه سواری را حداقل 5 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه انجام دهید.

واقعیت ها در مورد قندهای مصنوعی
15 از 20

واقعیت ها در مورد قندهای مصنوعی

این بار قبل از ریختن شکرمصنوعی در قهوه خود این موضوع را مد نظر داشته باشید: محققان دریافته اند که افرادی که از قندهای مصنوعی استفاده می کنند تمایل بیشتری برای مصرف شیرینی دارند. مصرف آنها کنترل وزن را برای شما سخت تر می کنند.

آیا قندهای طبیعی بهترند؟
16 از 20

آیا قندهای طبیعی بهترند؟

عسل و شکر قهوه ای به نظر سالمند اما آیا از شکر سفید بهترند؟ در حقیقت نه. شکر، شکر است . سبب افزایش قند خون شما می شود. عسل و شکر تصفیه نشده مواد مغذی بیشتری نسبت به شکر سفید دارند اما به هر حال کالری بالایی دارند که سبب افزایش وزن شما می شوند.

چه مقدار شکر باید مصرف کنیم؟
17 از 20

چه مقدار شکر باید مصرف کنیم؟

میزان مصرف شکر در امریکایی ها به طور معمول 19 قاشق چایخوری است که معادل 285 کالری می باشد که از نظر متخصصین تغذیه بسیار زیاد است. اما روزانه چه مقدار شکر مجاز است؟ برای زنان روزانه کمتر از 6 قاشق چایخوری (100 کالری) و در مردان کمتر از 9 قاشق چایخوری (150 کالری).

قندهای مخفی
18 از 20

قندهای مخفی

قند فقط در بستنی و آبنبات نیست و می تواند در مواد غذایی ای هم که انتظار آن را ندارید وجود داشته باشد. با اینکه این مواد شیرین نیستند مثل سس کچاب، باربیکیو، سس اسپاگتی، سس سالاد و نانها و بعضی قهوه های طعم دار، اما حاوی قند هستند. قبل از استفاده از مواد غذایی برچسب آنها را مطالعه نمایید.

آیا مصرف شکر زیاد سبب ابتلا به دیابت می شود؟
19 از 20

آیا مصرف شکر زیاد سبب ابتلا به دیابت می شود؟

احتمالا این موضوع را زیاد شنیده اید اما شکر به خودی خود باعث ابتلا به دیابت نمی شود تنها زنجیره ای از رویدادها را که احتمال ابتلا را بالا می برند موجب می شود. از جمله اینکه وزن شما را بالا می برد و چاقی مقاومت به انسولین را ایجاد کرده و مقاومت به انسولین ریسک دیابت را افزایش می دهد.

کنار گذاشتن شکر
20 از 20

کنار گذاشتن شکر

ممکن است ابتدا با قطع مصرف شکر علایمی مثل سردرد، خستگی و بی توجهی داشته باشید اما آنها زودگذرند. داشتن هدف مثل کاهش 5 کیلو وزن می تواند به شما در کاهش مصرف شکر کمک کند.

نظرات بسته شده است.