روشهای جلوگیری از عوارض دیابت

با احتیاط کربوهیدرات انتخاب کنید
1 از 12

با احتیاط کربوهیدرات انتخاب کنید

دیابت به این معنا نیست که شما باید به طور کامل کربوهیدرات را حذف کنید. کربوهیدرات هایی را انتخاب کنید که به آرامی در بدن شکسته شده و انرژی ثابت را برای بدن تامین کنند. همیشه غلات کامل، حبوبات، آجیل، سبزیجات تازه و میوه را در برنامه غذایی خود داشته باشید. حتی می توانید از میوه های شیرین نیز استفاده کنید. مقدار مناسب کربوهیدرات مصرفی در هر وعده غذایی، در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اگر اضافه وزن دارید لاغر شوید
2 از 12

اگر اضافه وزن دارید لاغر شوید

اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید. کاهش حتی چند کیلوگرم می تواند توانایی بدن در استفاده از انسولین را بطور چشمگیری بهبود بخشد، همچنین به پایین آوردن قند خون شما کمک کند و در بهبود فشار خون و چربی خونتان نیز موثر است. بدین ترتیب شما از انرژی بیشتری برخوردار خواهید بود. برای رسیدن به کاهش وزن مطلوب هدف خود را سوزاندن کالری بیشتر از آنچه که می خورید قرار دهید. برای شروع، سعی کنید چربی و کالری های اضافی مانند چیپس یا سیب زمینی سرخ کرده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

ورزش و دیابت
3 از 12

ورزش و دیابت

فعالیتی که به آن علاقه دارید انجام دهید، مانند راه رفتن، رقصیدن، دوچرخه سواری و یا حتی می توانید در حال صحبت کردن با تلفن پیاده روی کنید. نیم ساعت درر روز این کار را انجام دهید. ورزش می تواند در کاهش خطرات بیماریهای قلبی عروقی، کلسترول و سطح فشار خون به شما کمک کند و منجر به کاهش وزنتان نیز می گردد.. همچنین ورزش استرس را تسکین می دهد و می توانید با کمک ورزش، مصرف داروهای دیابت را کاهش دهید.

قند خون خود را روزانه چک کنید
4 از 12

قند خون خود را روزانه چک کنید

چک کردن سطح قند خون می تواند به جلوگیری از عوارض دیابت مانند درد عصب در شما کمک کند و از بدتر شدن این عوارض پیشگیری کند. همچنین چنانچه برنامه درمانی خود را بطور منظم ادامه دهید، با چک کردن قند خونتان می توانید ببینید که چگونه غذاها و فعالیت های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهند، پزشک شما می تواند در تنظیم محدوده نرمال سطح قندخونتان شما را یاری کند. هرچه قند خونتان را در این محدوده نزدیکتر نگه دارید، احساس راحتی بیشتری می کنید.

مدیریت استرس
5 از 12

مدیریت استرس

چنانچه شما به دیابت مبتلا هستید، استرس می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. سعی کنید از هرگونه تنش های جسمانی یا روانی خود را رهایی دهید. تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفسی، یوگا و مراقبه به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثرهستند.

مصرف نمک را کنار بگذارید
6 از 12

مصرف نمک را کنار بگذارید

مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. این موضوع به کاهش فشار خون شما کمک می کند و از کلیه هایتان نیز محافظت می کند. از مصرف غذاهای فست فود اجتناب کنید و تا آنجائیکه می توانید از مواد اولیه تازه استفاده کنید. از گیاهان و ادویه جات به جای نمک در هنگام طبخ غذا استفاده کنید.
افراد با سنین 50 سال و یا بالاتر، خصوصاً افراد با فشار خون بالا و مبتلا به دیابت یا بیماری مزمن کلیه باید مصرف سدیم خود را تا 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند و کمتر از یک و نیم قاشق چای خوری نمک مصرف کنند.

مراقبت از ضربه و کبودی
7 از 12

مراقبت از ضربه و کبودی

دیابت خطر ابتلاء به عفونت را افزایش می دهد و درمان را کند می کند، پس حتی محل بریدگی و خراش ساده را به سرعت درمان کنید. زخم را تمیز کرده و از کرم آنتی بیوتیک و پانسمان استریل استفاده کنید. درصورتیکه زخم پس از چند روز بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. پاهای خود را هر روز چک کنید که دچار تاول، بریدگی، زخم، قرمزی یا تورم نشده باشد و آنها را مرطوب نگه دارید تا از ایجاد ترک در پاهایتان جلوگیری کنید

ترک عادت سیگار کشیدن
8 از 12

ترک عادت سیگار کشیدن

افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند، بسیار بیشتر احتمال دارد دچار مرگ قبل از موعد مقرر شوند. ترک سیگار به قلب و ریه ها کمک می کند و خطر ابتلاء به بیماریهایی چون فشار خون، سکته مغزی، حمله قلبی، آسیب های عصبی و بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.

انتخاب غذاهای مناسب
9 از 12

انتخاب غذاهای مناسب

هیچگونه رژیم غذایی خاص و مشخصی برای دیابت وجود ندارد. اما یکسری اصول اولیه در این خصوص وجود دارد که با رعایت این موارد می توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد. این اصول عبارتند از : لذت بردن از غذاهایی مانند انواع توت ها، سیب زمینی شیرین، ماهی با اسیدهای چرب امگا3 و سبزیجات برگ دار. به برچسب مواد غذایی توجه کنید و از مصرف چربی های ترانس و چربی های اشباع شده پرهیز کنید. بجای آن می توانید از چربیهای اشباع نشده مانند روغن زیتون استفاده کنید.

خواب کافی داشته باشید
10 از 12

خواب کافی داشته باشید

خواب بیش از حد یا خیلی کم، اشتها و هوس شما را برای خوردن غذاهای پر کربوهیدرات افزایش می دهد که این موضوع می تواند منجر به افزایش وزن شده و خطر ابتلاء به عوارضی مانند بیماری قلبی را نیز در شما بالا می برد. بنابراین همیشه هفت یا هشت ساعت خواب در شب را داشته باشید. اگر در این خصوص دچار اختلال هستید، درمان آن می تواند خواب شما را بهبود بخشد و سطح قند خونتان را پایین آورد.

مراجعه منظم به پزشک متخصص
11 از 12

مراجعه منظم به پزشک متخصص

انتظار می رود دو تا چهار بار در سال به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به شما در ایجاد توازن در سطح قند خونتان کمک می کند. همچنین می بایست سالانه معاینه فیزیکی و معاینه چشم نیز انجام دهید. شما باید به علائم و عوارضی که در چشم، عصب و کلیه هایتان ظاهر می شود توجه کنید. همچنین دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که تمامی مراقبت های بهداشتی مورد نیاز را دریافت می کنید.

خطر ابتلاء به بیماری قلبی و دیابت
12 از 12

خطر ابتلاء به بیماری قلبی و دیابت

بیماری قلبی می تواند یکی از عوارض جدی دیابت باشد. با چک کردن منظم موارد زیر می توانید از این عوارض پیشگیری کنید:
سطحA1C : این اندازه گیری کنترل قند خون شما را به طور متوسط در2-3 ماه گذشته نشان می دهد. شما ممکن است لازم باشد دو یا چند بار در سال این میزان را بررسی کنید.
فشار خون: میزان فشار خون باید کمتر از 80/130 میلی متر جیوه باشد.
کلسترول :: LDL کمتر از 100 mg / dl ، HDL بالاتر از mg / dl 40 و تری گلیسیرید زیر 150 mg / dl .

نظرات بسته شده است.