ناخن ها و سلامتی ما

ناخن ها و سلامتی شما: علائم
1 از 11

ناخن ها و سلامتی شما: علائم

آیا می دانستید که ناخن های شما می توانند نشانه سلامتی ما باشند. رنگ سفید، قرمزی، برآمدگی و سطح ناهموار ناخن می تواند نشانه یک بیماری در بدن شما باشد. مشکل در کبد، قلب یا ریه ها می تواند در ناخن شما تغییراتی ایجاد کند. برای دانستن رازی که ناخن های شما افشا می کنند این مطالب را بخوانید.

ناخن های رنگ پریده
2 از 11

ناخن های رنگ پریده

ناخن هایی که به شدت رنگ پریده هستند می توانند نشان دهنده مشکلات زیر باشند:
آنمی
نارسایی احتقانی قلب
بیماری کبدی
سوتغذیه

ناخن های سفید
3 از 11

ناخن های سفید

ناخن های سفید با لبه تیره تر می تواند نشان دهنده بیماری کبدی مثل هپاتیت باشد. در این شکل می بینید که انگشتان هم کمی زرد هستند که یکی دیگر از علائم بیماری کبدی به شمار می رود.

ناخن های زرد
4 از 11

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین دلایل زردی ناخن، عفونت های قارچی است. با وخیم تر شدن پعفونت بستر ناخن جمع شده و ناخن خرد می شود. در موارد نادر، زرد شدن ناخن های می تواند نشان دهنده بیماری خطرناک تر مثل بیماری تیروئیدی شدید، بیماری ریه ها، پسوریازیس یا دیابت باشد

ناخن های کبود
5 از 11

ناخن های کبود

ناخن های با ته رنگ کبود نشان می دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. که می تواند نشان دهنده عفونت ریه مثل پنومونی باشد. بعضی از مشکلات قلبی نیز می توانند با این شرایط مرتبط باشند.

ناخن های با سطح ناهموار و موجی
6 از 11

ناخن های با سطح ناهموار و موجی

ناهمواری سطح ناخن و وجود حفره در آنها می تواند نشانه زودهنگام پسوریازیس یا التهاب ناشی ازآرتریت باشد. بی رنگ شدن ناخن ها نیز شایع است. سطح زیر ناخن هم می تواند قرمز مایل به قهوه ای شود.

ناخن های ترک دار و دارای شکاف
7 از 11

ناخن های ترک دار و دارای شکاف

ناخن های خشک و شکننده که به راحتی شکاف می خورند می توانند نشان دهنده بیماری تیروئید باشد. اما ناخن های ترک خورده همراه با طیف زرد رنگ به احتمال بیشتر به دلیل عفونت قارچی است.

تورم لبه های ناخن
8 از 11

تورم لبه های ناخن

اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف کرده باشد، می تواند نشان دهنده التهاب اطراف ناخن باشد. که دلیل آن ممکن است لوپوس یا سایر اختلالات بافت های پیوندی باشد. عفونت نیز می تواند موجب قرمزی و تورم گردد.

خطوط تیره زیر ناخن
9 از 11

خطوط تیره زیر ناخن

وجود خطوط تیره در زیر ناخن باید فورا مورد بررسی قرار گیرد زیرا که ممکن است نشان دهنده ملانوما یعنی خطرناکترین نوع سرطان پوست باشد

جویدن ناخن ها
10 از 11

جویدن ناخن ها

جویدن ناخن ها ممکن است تنها یک عادت قدیمی باشد ولی گاهی اوقات می تواند نشان دهنده استرس و اضطراب پایدار باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین مشکلات وسواس هم می توانند دلیل آن باشند. اگر نمی توانید جویدن ناخنتان را ترک کنید بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید.

ناخن ها تنها تکه ای از پازل هستند
11 از 11

ناخن ها تنها تکه ای از پازل هستند

با این که تغییر ناخن ها می توانند همراه سایر نشانه ها ظاهر شوند اما جز اولین نشانه ها به شمار نمی روند. بسیاری از اختلالات در ناخن ها بی ضررند مثلا وجود ناخن های سفید همیشه نشان دهنده هپاتیت نیست. اگر در مورد ظاهر ناخن های خود نگرانید بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمایید.

نظرات بسته شده است.