کاهش میل جنسیLow Libido

  • تعریف بیماری

    این اتفاق برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، اما تعداد کمی در موردش صحبت می‌کنند. لیبیدو (میل جنسی) نقش مهمی در مفهوم مردانگی ایفا می‌کند و به عبارتی همیشه انتظار داریم مردان سطح بالایی از این حس را داشته باشند. اما این درست نیست. بسیاری از مردان به دلایل متفاوت میل جنسی پایینی دارند و راه‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد.

    علل

    بسیاری از عوامل فیزیکی و روانشناختی دخیل هستند؛ گاهی هر دوی آن ها باهم.

    مسائل فیزیکی که باعث کاهش میل جنسی می‌شوند عبارتند از تستوسترون پایین، داروهای مصرفی، ورزش خیلی کم یا خیلی زیاد و مصرف الکل و مواد مخدر. مسائل روانشناختی نیز شامل افسردگی، استرس و مشکلات در روابط می‌باشد.

    حدود 4 نفر از هر 10 مرد بالای 45 سال دارای تستوسترون پایین است. اگرچه در مورد درمان‌های جایگزینی تستوسترون تا حدودی اختلاف نظر است، اما یک راه حل معمول برای این مشکل به شمار می رود. به گفته‌ی یک متخصص اورولوژی درمان جایگزینی با هر نوع تستوسترون می‌تواند باعث افزایش میل جنسی شود، همچنین می‌تواند به سادگی به سلامتی نیز کمک کند.

    زمانی که پزشک علت را متوجه شود، می‌تواند بهترین درمان را معرفی کند یا شما را به پزشک دیگری ارجاع نماید.

  • روش های تشخیصی

    روش‌های درمانی:

    بسته به علت، درمان‌های ممکن عبارتند از:

    • انتخاب سبک زندگی سالم، بهبود رژیم غذایی، ورزش منظم و خواب کافی، اجتناب از مصرف الکل و کاهش استرس.
    • اگر داروهای مصرفی‌تان روی میل جنسی تاثیر می‌گذارد، با نظر پزشک آن را به یک داروی جدیدتر تغییر دهید.
    • درمان جایگزینی تستوسترون
    • مشاوره

     

    اگر مسئله روانی باشد، پزشک مشاوره را توصیه می‌کند. در بسیاری از موارد، میل جنسی پایین نیاز به برقراری رابطه نزدیک‌تر با همسرتان دارد. این نیاز جنسی نیست، بلکه برای ایجاد صمیمیت بیشتر می‌باشد. صحبت کردن درباره‌ی این موارد با یک درمانگر می‌تواند کمک‌کننده باشد، چه تنها چه همراه با همسرتان. اگر موضوع افسردگی باشد، داروهای ضدافسردگی مفید هستند. هرچند برخی از آنان منجر به کاهش میل جنسی می‌شوند.

    نکته مهم: بدن خود را بشناسید و در مورد احساس خود با پزشک صحبت کنید. عقب نشینی نکنید. این تنها راهی است که پزشک می‌تواند تشخیص دهد ریشه این مشکل فیزیکی، روانشناختی یا هر دو است. و هرچه زودتر بفهمید، زودتر می توانید احساسات و میل جنسی خود را بازیابی کنید.

  • درمان جایگزین

    آیا داروهایی که در تبلیغات تلویزیونی دیده می‌شوند مانند سیالیس، لویترا و ویاگرا مناسب هستند؟

    در واقع آن ها باعث افزایش میل جنسی نمی‌شوند. آنان به نعوظ رسیدن و نگه داشتن این حالت کمک می‌کنند.