آلرژی به تخم مرغEgg allergy

  • تعریف بیماری

    تخم مرغ یکی ازعلتهای شایع آلرژی غذایی در کودکان است. علائم آلرژی تخم مرغ معمولا چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف آن بروز می کند. این علائم و نشانه ها معمولا متوسط تا شدید هستند و می توانند شامل قرمز شدن پوست، کهیر، گرفتگی بینی، تهوع و استفراغ و دیگر مشکلات گوارشی شوند. آلرژی به تخم مرغ به ندرت می تواند منجر به آنافیلاکسی شود . آلرژی به تخم مرغ می‌تواند حتی در نوزادی اتفاق افتد و بیشتر کودکان اما نه همه ی آنها قبل از دوران بلوغ مبتلا به این آلرژی می‌شوند.

    نشانه ها

    واکنش های مربوط به آلرژی به تخم مرغ  در هر فردی متفاوت است و معمولا بلافاصله بعد از مصرف تخم مرغ بروز می کند. علائم آن شامل موارد زیر می شوند:
    •    گرفتگی بینی، آب ریزش و عطسه
    •    نشانه های گوارشی مانند دردهای شکمی، تهوع و استفراغ
    •    علائم آسم و نشانه هایی از جمله سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس

    آنافیلاکسی:
    یک واکنش شدید آلرژی می تواند منجر به آنافیلاکسی شود که علائم  آن شامل موارد زیر می شود:
    1-انسداد راههای هوایی شامل ورم گلو که تنفس را سخت می کند
    2-درد و انقباضات شکمی
    3-نبض تند
    4-ایجاد شوک به همراه کاهش شدید فشار خون، سرگیجه، احساس سبکی در سر یا از هوش رفتن.
    بروز هر واکنشی (چه خفیف و چه شدید) در هنگام مواجهه با تخم مرغ باید با پزشک در میان گذاشته شود. شدت واکنش آلرژی به تخم مرغ هر بار می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین حتی اگر واکنش قبلی خفیف بوده باشد واکنش بعدی ممکن است جدی‌تر باشد. در صورتیکه پزشک تشخیص بدهد که فرد یا کودک درمعرض خطر واکنش آلرژی شدیدی باشد ممکن است تزریق آمپول اپی نفرین برای مواقع آنافیلاکسی را توصیه کند. شات‌های اپی نفرین به صورت ابزاری به نام تزریق کننده خودکار برای افراد فراهم می شود.

    علل

    واکنش بیش از حد سیستم ایمنی منجر به آلرژی غذایی می شود. در آلرژی به تخم مرغ سیستم ایمنی به اشتباه پروتیین خاصی را که در تخم مرغ وجود دارد مضر تلقی می کند. هنگامیکه فرد یا کودک با پروتئین تخم مرغ مواجهه داشته باشد سلول های سیستمم ایمنی آن‌را شناسایی می کنند و به سیستم ایمنی پیام رهاسازی هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را که ایجاد کننده علایم آلرژی هستند می‌دهد. هر دو زرده و سفیده تخم مرغ شامل پروتئین هایی هستند که منجر به آلرژی می‌شود اما آلرژی به سفیده تخم مرغ شایع تر است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند. واکنش آلرژی به تخم مرغ ممکن است در صورتیکه مادر از تخم مرغ تغذیه کرده باشد رخ بدهد.

  • عوامل خطر

    عوامل خاصی می تواند خطر آلرژی به تخم مرغ را ایجاد کند:
    درماتیس – اتوپیک:
    کودکانی که این نوع از واکنش پوستی را دارند نسبت به کودکان سالم بیشتر در معرض خطر بروز آلرژی هستند.
    سابقه خانوادگی:
    در صورتیکه یک یا هر دو والد دارای آسم یا دیگر انواع آلرژی باشد از جمله تب یونجه، کهیر یا اگزما کودک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلرژی است.
    سن:
    آلرژی به تخم مرغ در کودکان بیشترین شیوع را دارد. با ا فزایش سن دستگاه گوارش تکامل مییابد و واکنش های آلرژی کمتر اتفاق می افتد.

    عوارض

    مهمترین عارضه آلرژی تخم مرغ واکنش های شدیدی است که نیازمند فوریت های پزشکی و تزریق اپی نفرین می باشد. واکنش سیستم ایمنی که منجر به آلرژی تخم مرغ می شود می تواند شرایط دیگری را نیز ایجاد کند. اگر کودک به تخم مرغ آلرژی داشته باشد ممکن است در معرض خطر آلرژی‌های دیگری نیز باشد از جمله :
    •    آلرژی به غذاهای دیگر از جمله شیر، سویا یا بادام زمینی.
    •    آلرژی به حیوانات خانگی، گرد و غبار و موجودات میکروسکوپیک موجود در آن‌ها و یا گرده  گیاهان.
    •    واکنش‌های آلرژی پوستی مانند درماتیت اتوپیک
    •    آسم که به نوبه خود خطر ابتلا به واکنش های آلرژیک را به تخم مرغ و دیگر غذاها افزایش می دهد.

    آمادگی ویزیت پزشک

    کسب آگاهی از محدودیتهای قبل از ملاقات با پزشک: در هنگام گرفتن وقت ملاقات باید در رابطه با آمادگی های قبل از حضور در مطب پرسیده شود. برای مثال در صورتیکه قرار باشد فرد آزمایش آلرژی انجام دهد ممکن است پزشک از بیمار بخواهد مدتی قبل از انجام آزمایش از مصرف آنتی هیستامین خودداری کند.
    نوشتن علائم: که شامل تمام علایمی می شود که حتی ممکن است با علت اصلی مراجعه به مطب متفاوت باشد.
    فراهم کردن فهرست داروها: ویتامینها و مکمل‌هایی که فرد یا کودک استفاده می کند.
    یادداشت سوالات از پزشک: برخی سوالات ابتدایی که جهت آلرژی به تخم مرغ می توان از پزشک پرسید:
    •    انجام چه آزمایشهایی نیاز است؟
    •    آیا به آمادگی خاصی نیاز است؟
    •    آیا این واکنش به احتمال زیاد به علت مصرف تخم مرغ است؟
    •    آیا من یا کودک باید از مصرف تخم مرغ خودداری کنیم؟
    •    آیا مصرف محصولات حاوی تخم مرغ مجاز است؟
    •    اطلاعات مربوط به غذاهای حاوی تخم مرغ را از کجا می توانم پیدا کنم؟
    •    در مورد آلرژی فرزندم چه نکاتی را به مدرسه اطلاع دهم؟
    •    چگونه می توانم آلرژی را در کنار بیماریهای دیگرم کنترل کنم؟
    •    آیا به همراه داشتن تزریق کننده خودکار ضروری است؟

    ا

    زمان مراجعه به پزشک

    در صورتیکه فرد یا کودک بعد از مدت کوتاهی پس از خوردن تخم مرغ  یا محصولات حاوی آن علائم و نشانه‌های آلرژی غذایی را بروز داد باید به پزشک مراجعه شود. چرا که مراجعه به پزشک درهنگام بروز واکنش های آلرژیک به تشخیص بهتر کمک می کند. در صورتیکه فرد یا کودک علائم و نشانه های شوک آنافیلاکسی را نشان داد باید فوراً به اورژانس مراجعه کند یا از تزریق کننده خودکار اپی نفرین استفاده شود.

  • روش های تشخیصی

    برای تشخیص آلرژی تخم مرغ پزشک از راههای مختلفی از جمله مشخص کردن بیماری های دیگر که می تواند تشابهاتی با علائم آلرژی داشته باشد استفاده می‌کند. در بسیاری از موارد چیزی که به نظر آلرژی تخم مرغ می‌باشد در واقع یک عدم تحمل غذایی است که از آلرژی خفیف تر می باشد و سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. پزشک در ابتدا تاریخچه پزشکی فرد را خواهد پرسید و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است انجام آزمایشاتی را نیز توصیه کند:
    آزمایش پوست:
    در این آزمایش پوست در مواجهه مقدار اندکی پروتیین تخم مرغ قرار میگیرد. در صورت وجود آلرژی در قسمت آزمایش شده یک برآمدگی قرمز رنگ یا کهیر ایجاد می‌شود. متخصص آلرژی معمولا بهترین افراد را برای انجام و تشخیص این آزمایش را دارد.
    آزمایش خون:
    آزمایش خون می تواند توسط بررسی آنتی بادیهای بخصوصی در جریان خون که مسئول واکنش‌های آلرژیک هستند پاسخ سیستم ایمنی را به تخم مرغ را اندازه گیری کند.
    چالش غذایی:
    این آزمایش شامل دادن مقدار اندکی تخم مرغ به فرد یا کودک می شود  با این هدف که آیا باعث واکنش آلرژی می شود یا خیر. در صورتیکه هیچ علائمی نشان داده نشود تخم مرغ بیشتری به فرد داده می‌شود. به علت اینکه این آزمایش می تواند منجربه واکنش آلرژیک شدید شود این کار باید توسط متخصص آلرژی صورت بگیرد.
    رژیم حذفی:
    ممکن است پزشک از فرد یا کودک بخواهد تا لیستی با جزییات ازغذاهایی که مصرف شده است فراهم کند و همچنین بخواهد که تخم مرغ گاهی از رژیم حذف شود تا مشخص شود که آیا بهبود علائم دیده می شود یا خیر.

    درمان:
    تنها راه پیشگیری از بروز علائم آلرژی تخم مرغ عدم مصرف تخم مرغ و محصولات آن می باشد. برخی افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ می‌توانند از محصولات حاوی تخم مرغ پخته شده مانند فرآورده های نان استفاده کنند.
    تزریق فوری اپی نفرین:
    ممکن است فرد نیازداشته باشد که همیشه تزریق کننده اپی نفرین را همراه داشته باشد. شوک آنافیلاکسی نیازمند تزریق شات اپی نفرین، مراجعه به بخش اورژانس و تحت نظر بودن جهت اطمینان از عدم بازگشت نشانه ها می باشد. بهتر است فرد استفاده از تزریق کننده خودکار را بیاموزد و اگر کودک یک تزریق کننده خودکار دارد باید مطمئن شد که مراقب به آن دسترسی دارد و نحوه استفاده از آن را می داند. در صورتیکه کودک به اندازه کافی بزرگ شده است باید نسبت به اینکه آیا استفاده از آن را بطور کامل یاد گرفته باشد اطمینان حاصل کرد. بیشتر کودکان به تخم مرغ آلرژی پیدا می کنند از این رو بهتر است در رابطه با تکرر انجام تست ها با پزشک مشورت صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا همچنان تخم مرغ منجر به بروز آلرژی می شود یا خیر. به هیچ  وجه واکنش کودک به تخم مرغ در خانه آزمایش نشود خصوصا اگر کودک واکنش شدیدی را در گذشته تجربه کرده باشد.

  • درمان جایگزین

    قداماتی که بیمار میتواند در این بین انجام دهد:
    درصورتی که کودک پس از مصرف ماده ی غذایی حاوی مقدار اندک تخم مرغ، نشانه های خفیفی از آلرژی را داشته باشد مصرف یک آنتی هیستامین می تواند در تسکین علائم موثر باشد. اما باید مراقب واکنش هایی که رو به وخامت می روند و به اقدامات درمانی احتیاج دارند نیز بود. در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید به فوریت های پزشکی مراجعه کنید یا با 115 تماس حاصل نمایید.

    پیشگیری

    در اینجا مواردی ذکر شده است که می تواند از بروز واکنش آلرژی و یا بدترشدن آن پیشگیری کند.
    خواندن برچسب های مواد غذایی: برخی افراد حتی به غذاهای حاوی مقادیر اندک تخم مرغ نیز واکنش نشان می‌دهند.
    احتیاط هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه: پیشخدمت یا سرآشپز در رستوران‌ها ممکن است تا حد زیادی از وجود پروتیین تخم مرغ در غذاها اطمینان نداشته باشد.
    استفاده از مچ بندهای مخصوص آلرژی: انجام این کار می تواند در مواقع بروز واکنش آلرژیک شدید ازاهمیت ویژه  برخوردار باشد خصوصا برای کودکان. چرا که مراقبان می توانند از وضعیت وی آگاه شوند.
    پرهیز از مصرف تخم مرغ در مادران شیرده: در صورتیکه کودک مبتلا به آلرژی تخم مرغ باشد ممکن است به پروتیین که از طریق شیر مادر دریافت می کند نیز واکنش نشان دهد.
    منابع پنهان تخم مرغ:
    متاسفانه حتی اگر در برچسب غذایی عبارت بدون تخم مرغ ذکر شده باشد ممکن است شامل مقداری پروتیین تخم مرغ باشد. در صورت  وجود ابهام با تولید کننده تماس بگیرید.
    مواد غذایی حاوی تخم مرغ شامل موارد زیر می شوند:
    •    مایونز
    •    نان پرتزل
    •    گوشت های فراوری شده
    •    پودینگ ها
    •    سوس های سالاد
    •    بسیاری از پاس تاها
    •    فرآورده های پخته شده در فر
    •    غذاهای حاوی نان
    •    مارش ملو

    اطلاعاتی که نشان دهنده وجود تخم مرغ در مواد غذایی هستند شامل موارد زیر می شوند:
    •    آلبومین
    •    لستین
    •    ویتلین
    •    گلوبولین
    •    لیوتین
    •    لیزوزیم
    یکی دیگر از منابع باالقوه مواجهه با تخم مرغ در مواقعی است که فرد ازغذای آماده شده در خانه دیگرافراد استفاده می کند. چرا که ممکن است آنها از خطر آن آگاه نباشند.
    واکسیناسیون و آلرژی تخم مرغ:
    برخی واکسن ها که برای پیش گیری از بروز بیماری استفاده می شوند  شامل پروتیین تخم مرغ هستند و در برخی افراد این واکسن ها خطر تحریک واکنش های آلرژیک را متوجه آن ها می کند.
    واکسن اوریون، سرخک و سرخجه به طور معمول برای کودکان مبتلا به آلرژی ایمن هستند اگرچه داخل آن ها از تخم مرغ استفاده شده است.
    واکسن آنفولانزا گاهی شامل مقدار اندکی پروتئین تخم مرغ می باشد. اگرچه واکسن هایی که هیچ مقداری از پروتیین تخم مرغ را شامل نمیشوند نیز برای استفاده در افراد بالای 18 سال مورد تائید می باشند. حتی واکسن هایی که حاوی مقادیری از پروتیین تخم مرغ هستند می توانند برای بیشتر افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ  بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی استفاده شوند. اما بهتر است در صورتی که فرد یا کودک در گذشته واکنش آلرژیک نسبت به تخم مرغ  تجربه کرده است قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک مشورت کند.
    واکسن تب زرد می تواند در برخی افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ واکنش های آلرژیک ایجاد کند. این واکسن معمولاً به افرادی زده می شود که وارد کشوری با ریسک ابتلا به تب زرد می‌شوند. معمولاً این واکسن به افرادی با آلرژی به تخم مرغ داده نمیشود اما گاهی اوقات تحت نطارت پزشکی و پس از انجام تست واکنش به تخم مرغ انجام می شود.
    واکسن های دیگر به طور کلی برای افراد آلرژیک به تخم مرغ مشکل ساز نیستند  اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت شود. در صورتی که پزشک از این بابت نگران باشد جهت بروز واکنش آلرژیک در فرد یا کودک در ابتدا واکسن را تست می کند تا از آلرژی زا بودن آن اطمینان حاصل کند.