رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای قلب

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد، مردانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، با رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای حتی بدون کاهش وزن، می توانند کلسترول بد خون خود را کاهش دهند.
این مطالعه شامل 19 مرد، 24 تا 62 ساله، دارای سندرم متابولیک بود، به این معنا که این افراد  دارای حداقل 3 یا بیشتر از عوامل خطر بیماری قلبی یا سکته بودند. این عوامل خطر شامل دور کمر بزرگ، فشار خون بالا، سطح پایین کلسترول HDL و سطح بالای تری گلیسرید و قند خون هستند.
برای 5 هفته اول مطالعه، این مردان یک رژیم غذایی استاندارد شامل چربی، کربوهیدرات، قند تصفیه شده و گوشت قرمز داشتند. در 5 هفته دوم مطالعه آنها از یک رژیم غذایی مدیترانه ای شامل میوه و سبزی زیاد، غلات کامل، مقدار کم گوشت قرمز و حاوی روغن زیتون پیروی کردند. این مطالعه  با یک برنامه کاهش وزن 5 ماهه و سپس یک برنامه 5 هفته ای رژیم مدیترانه ای ادامه یافت.
نتایج نشان داد، صرفنظر از اینکه افراد کاهش وزن داشته باشند یا نه، مردانی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کردند، 9% کاهش سطح LDL کلسترول را نشان دادند.
پژوهشگران اعلام کردند، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند یک راهکار موثر در مدیریت سندرم متابولیک  و خطرات مرتبط با بروز بیماری قلبی باشد.

منبع:

American Heart Association, May 1, 2013

نظرات بسته شده است.