پیاده‌روی سبک و کوتاه مدت به بهبود حافظه کمک می‌کند

اخیراً با انجام مطالعه‌ای که بر روی 36 بزرگسال انجام شده محققان دریافتند که 10 دقیقه فعالیت بدنی ملایم می‌تواند فواید قابل توجهی برای مغز داشته باشد. در این تحقیق مدت کوتاهی پس از انجام ورزش با بررسی مغز شرکت کنندگان مشخص شد که فعالیت بدنی منجر به بهبود عملکرد هیپوکامپ در مغز می‌شود.
هیپوکامپ در ایجاد خاطرات جدید نقش دارد. هیپوکامپ یکی از اولین مناطقی در مغز است که با افزایش سن و به خصوص در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر آسیب دیده و رو به زوال می‌گذارد. در بیماری آلزایمر به تدریج توانایی‌های ذهنی فرد کاهش می‌یابد. به طوریکه در انتها بیمار به تنهایی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیست.
نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که توصیه به انجام ورزش بهترین راهکار به منظور حفظ عملکرد مغز و پیشگیری از کاهش توانایی‌هایی شناختی است. در مطالعات گذشته تاثیر ورزش بر روی تولید سلول‌های جدید مغزی در مناطقی از مغز که با حافظه در ارتباط هستند، بررسی شده است. اما در مطالعه حاضر تاثیر سریع ورزش بر افزایش ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر این اساس حتی پیاده‌روی کوتاه مدت در طی روز می‌تواند در بهبود حافظه موثر باشد.
منبع:

Kazuya Suwabe et al. Proceedings of the National Academy of Sciences 2018.

نظرات بسته شده است.