یائسگی باعث افزایش وزن نمی شود

یک مطالعه جدید نشان داده است، یائسگی به افزایش وزن منجر نمی شود اما می تواند باعث افزایش تجمع بافت چربی در ناحیه شکم گردد.
سرپرست پژوهشگران این مطالعه عنوان کرد، این تصور که یائسگی باعث افزایش وزن در زنان می شود افسانه ای بیش نیست و این فقط پیامد عوامل محیطی و روند پیری می باشد. البته شکی نیست، تغییرات ظاهری که بسیار زنان بعد یائسگی از آن شکایت می کنند حقیقی است و این تنها پاسخ بدن به کاهش استروژن در یائسگی، یعنی تغییر چربی ذخیره ای از باسن به دور کمر، می باشد.
افزایش چربی شکمی خطر بروز بیماری های متابولیک بیشتری مانند دیابت و بیماری قلبی را به دنبال دارد. و بر خلاف باور عموم درمان با استروژن (HRT) باعث افزایش وزن زنان نمی شود. شواهد نشان میدهد که HRT می تواند از تشکیل چربی شکمی بعد یائسگی جلوگیری کند.
این پژوهشگران توصی می کنند، زنان در سنین یائسگی باید تلاش خود را برای کنترل وزن قبل از تبدیل آن به یک مشکل شروع کنند. این به معنی اندیشیدن در مورد آنچه می خورید و فعالیت منظم روزانه داشتن است.
در زمان یائسگی به طور متوسط زنان تمایل به افزایش یک پوند وزن در هر یال دارند و این امر می تواند عواقب بسیار سلامتی بعنوان مثال اضافه وزن یا چاقی که با بسیاری مشکلات دیگراز جمله افسردگی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت در ارتباطند، داشته باشد.

منبع:

International Menopause Society, news release, Oct. 16, 2012

 

 

نظرات بسته شده است.