ورزش برای بیماران کلیوی مفید است

پژوهشگران یافته اند، ورزش برای بیماران کلیوی بی خطر و موثر است، حتی اگر این بیماران به مشکلات سلامتی دیگر مثل فشار خون بالا یا دیابت نیز مبتلا باشند.
بر اساس نتایج مطالعه جدید، یک برنامه ساختاریافته  برای ورزش و سبک زندگی در بهبود تناسب اندام، ترکیب بدن و سلامت قلب  موثر است. این برنامه شامل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته و مشاوره های گروهی در مورد تغییرات رفتاری و سبک زندگی  می باشد. یک تیم مراقبت از سلامتی شامل یک متخصص کلیه، پرستار، یک متخصص فیزیولوژی ورزشی، متخصص تغذیه، کارشناس دیابت و روانشناس به بیماران کمک می کردند.
83 نفر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به طور تصادفی برای شرکت در این مطالعه  انتخاب شدند. نیمی از این بیماران در برنامه ورزشی وارد شدند. در بیمارانی که برنامه ورزشی را برای مدت یک سال رعایت کردند ، 11%  افزایش در ظرفیت ماکسیمم هوازی دیده شد. هم چنین میزان کم اما معنادار کاهش وزن در این گروه دیده شد.
کنترل منظم فشار خون و قند خون در افراد  نشان داد پیروی از یک برنامه ورزشی منظم در بیماران کلیوی دارای سایر مشکلات سلامتی نیز مفید است. بهبود عملکرد قلب در گروه برنامه ورزشی دیده شد که بسیار با اهمیت است. زیرا افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی قرار دارند.

منبع:

Nicole M. Isbel, et al “Effects of Exercise and Lifestyle Intervention on Cardiovascular Function in CKD” Clinical Journal of the American Society of Nephrology, August 22, 2013

نظرات بسته شده است.