نقش باکتری های روده در بروز چاقی

به گفته محققان که نتایج تحقیقاتشان به تازگی در مجله Journal of Endocrinology & Metabolism  به چاپ رسیده است جمعیت باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاق نسبت به همسالان غیر چاق آن ها متفاوت بوده و باکتری های روده می توانند در دوران کودکی و نوجوانی بر وزن افراد تاثیرگذار باشند.  
طی دهه های گذشته شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان چندین برابر شده است. این امر سبب افزایش خطر ابتلا به سکته، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان ها در سال های آتی خواهد شد. 
در مطالعه فوق 84 کودک و نوجوان 7 تا 20 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. 15 نفر وزن طبیعی داشتند. 7 نفر اضافه وزن داشتند. 27 نفر به چاقی و 35 نفر به چاقی شدید مبتلا بودند.
باکتری های روده شرکت کنندگان آنالیز شد. میزان اسید های چرب کوتاه زنجیر خون که توسط برخی انواع باکتری های روده تولید می شوند و توزیع چربی بدن با استفاده از MRI اندازه گیری شد.
محققان مشاهده کردند 4 گروه از باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاق بیشتر بودند و نسبت به باکتری های موجود در شرکت کنندگان  دارای وزن طبیعی با کارایی بیشتری کربوهیدرات ها را هضم می کردند. 4 گروه دیگر باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاقی به طور معنی دار کمتر بود.
در خون کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی مقادیر بالاتر اسیدهای چرب کوتاه زنجیر وجود داشت و بین این اسیدهای چرب با تولید چربی در کبد ارتباط وجود داشت. به گفته محققان کبد می تواند اسیدهای چرب کوتاه زنجیر را به  چربی تبدیل کند و این چربی در بافت چربی تجمع می یابد. 
منبع:

Role of gut microbiota and short chain fatty acids in modulating energy harvest and fat partitioning in youth. Journal of Endocrinology & Metabolism, 2016.
 

نظرات بسته شده است.