فاکتورهای اثرگذار بر ابتلا به آرتریت را می شناسید؟

پژوهشگران اعلام کردند برخی فاکتورهای سبک زندگی افراد مثل سیگار کشیدن، چاقی و دیابت با افزایش خطر بروز آرتریت روماتوئید در ارتباط هستند.
این یافته ها می تواند در ایجاد ابزار غربالگری جدیدی به منظور شناسایی افراد پرخطر برای بیماری آرتریت استفاده شود. آرتریت روماتوئید بیماری است که با درد، ورم و خشکی مفاصل و در نتیجه از دست دهی کارکرد طبیعی مفصل ها همراه است. هم چنین این بیماری ممکن است سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
تیم پژوهشی واحد تحقیقاتی آرتریت بریتانیا به بررسی داده های بیش از 25 هزار فرد 40 تا 79 ساله  پرداخته و برای چند سال این افراد را پیگیری کردند. 184 نفر از شرکت کنندگان در این مدت به آرتریت روماتوئید مبتلا شدند، با مقایسه این دو گروه پژوهشگران یافتند برخی عوامل سبک زندگی عوامل خطر این بیماری محسوب می شوند. سیگار کشیدن، وزن بالا و ابتلا به دیابت خطر بروز این بیماری را افزایش میدهند. هم چنین نوشیدن مقدار کم الکل و قرار داشتن در طبقه بالای اجتماعی  با کاهش خطر این بیماری دردناک مفاصل همراه بود.
زنانی که بیش از دو فرزند داشته و برای مدت کوتاه تری شیردهی داشته اند  خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.
نتایج این مطالعه می تواند راهبردی برای شناسایی افراد در معرض خطر و پیشگیری از این بیماری دردناک باشد.

منبع:

Ian Bruce, et al “Using lifestyle factors to identify individuals at higher risk of inflammatory polyarthritis (results from the European Prospective Investigation of Cancer-Norfolk and the Norfolk Arthritis Register—the EPIC-2-NOAR Study)” Annals of the Rheumatic Diseases-16 March 2013

نظرات بسته شده است.