خطر داروهای حاوی گلوکز آمین برای چشم ها

بر اساس نتایج مطالعه ای جدید، مکمل های گلوکز آمین که به طور گسترده ای برای دردهای مفصلی مصرف می شوند، ممکن است دارای عوارض جانبی خطرناکی برای چشم ها باشند، این مکمل ها خطر بروز گلوکوم را افزایش میدهند.
گلوکوم یا آب سیاه بعلت بالا رفتن فشار داخل کره چشم رخ میدهد که می تواند به کوری نیز منجر شود.
در این مطالعه 17 فرد با میانگین سنی 76 سال شرکت داشتند، فشار چشم آنها قبل، بعد و در طول مطالعه اندازه گیری شد، نتایج نشان داد مصرف  مکمل های حاوی گلوکز آمین با افزایش فشار داخل کره چشم در ارتباط است، البته این تغییر فشار چشم معمولا با قطع دارو از بین می رود.
با این حال، ممکن است آسیب های چشمی اولیه به دلیل مصرف دراز مدت این دارو، قابل برگشت نباشند. چگونگی اثر گلوکزآمین بر افزایش فشار چشم به طور کامل مشخص نیست اما برخی تئوری ها برای آن وجود دارد، بعنوان مثال ممکن است گلوکز آمین پیش سازی برای ترکیبی به نام گلیکوزآمینوگلیکان ها باشد که فشار چشم را بالا می برند.
اطلاعاتی در مورد دوز مصرفی گلوکز آمین و یا مارک آن و هم چنین مدت زمان مصرف در این مطالعه داده نشد.
این پژوهشگران توصیه می کنند همه افرادی که از مکمل های گلوکز آمین استفاده می کنند باید از نظر فشار داخل کره چشم و امکان ابتلا به گلوکوم تحت مراقبت قرار گیرند.

منبع:

Ryan Murphy,et al “Oral Glucosamine Supplements as a Possible Ocular Hypertensive Agent”  May 23, 2013, JAMA Ophthalmology

نظرات بسته شده است.