ابتلا به افسردگی در دوران بارداری قابل پیش بینی است.

افسردگی در دوران بارداری بسیار شایع است. تنها در ایالات متحده از هر 7 زن یک نفر به این بیماری مبتلا است. این اختلال با خلق و خوی مادر و تکامل کودک مرتبط است.
مطالعات نشان داده اند که در بزرگسالان غیرباردار سطوح پایین بیوماکری به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) با افسردگی مرتبط است. به تازگی محققان به این نتیجه رسیده اند که در طول بارداری میزان BDNF تغییر کرده و می تواند سبب افسردگی در مادر و وزن کم زمان تولد در نوزاد شود. البته به گفته پژوهشگران تفاوت های معنی دار در BDNF زنان نژادهای مختلف مشاهده می شود.
در مطالعه حاضر نمونه خون 139 زن در طول و بعد از بارداری بررسی و مشاهده شد میزان BDNF از سه ماهه اول به سمت سه ماهه سوم به طور قابل توجهی کاهش و پس از زایمان افزایش می یابد. سطوح BDNF قبل از زایمان در زنان سیاه پوست از زنان سفید پوست بیشتر بود. بعد از کنترل عامل مخدوشگر نژاد، سطوح پایین تر BDNF در سه ماهه دوم و سوم احتمال بیشتر بروز علائم افسردگی را در سه ماهه سوم پیش بینی می کرد. همچنین در زنانی که نوزاد با وزن کم متولد شده بود نسبت به مادرانی که نوزادشان وزن طبیعی داشت، میزان BDNF در سه ماهه سوم پایین تر بود.
داروهای ضد افسردگی می توانند سبب افزایش سطوح BDNF شوند. این داروها برای برخی زنان باردار مناسب هستند اما بدون خطرات بالقوه و عوارض جانبی نیستند. راهکار دیگر برای افزایش BDNF ورزش کردن است. فعال بودن از نظر جسمی در دوران بارداری به حفظ سطوح BDNF کمک کرده و درنتیجه برای خلق و خوی مادر و تکامل کودک وی سودمند است.
منبع:

Serum brain-derived neurotrophic factor (BDNF) across pregnancy and postpartum: Associations with race, depressive symptoms, and low birth weight. Psychoneuroendocrinology, 2016.
 

نظرات بسته شده است.