فعالیت بدنی در میانسالی از مغز شما محافظت میکند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، افراد میانسالی که به طور منظم ورزش میکنند می توانند بر خطر زوال عقل و فراموشی غلبه کنند.
پژوهشگران کشور پرتقال به سرپرستی دکتر  Ana Verdelho به بررسی600 مرد و زن در دهه های 60 و 70 زندگی شان پرداختند. این افراد قبل و در پایان مطالعه تحت اسکن مغزی قرار گرفتند. تقریبا دو سوم از این افراد دستور فعالیت بدنی، پیاده روی یا دوچرخه سواری برای 30 دقیقه در روز و 3 بار در هفته دریافت کردند. در طول مطالعه این افراد از لحاظ افسردگی، کیفیت زندگی و توانایی برای انجام فعالیت های روزمره مورد بررسی قرار گرفتند.
بعد از 3 سال ، 90 نفر از این افراد به زوال عقلی و 147 نفر به مشکلاتی مرتبط با توانایی های ذهنی دچار شدند. بررسی های بیشتر نشان داد فعالیت بدنی منطم  3 بار در هفته و به مدت 30 دقیقه از آسیب به مهارت های ذهنی پیشگیری می کند.
فعالیت بدنی خطر زوال عقل را تا 40% و  خطر افت مهارت های ذهنی را تا 60%  کاهش میدهد. این مطالعه نشان داد  فعالیت بدنی منظم از کاهش جریان خون به مغز که در میانسالی رخ داده و می تواند به علائمی مانند گیجی، افسردگی، اضطراب، مشکلات حافظه، توجه و تصمیم گیری منجر شود، جلوگیری می کند.
به بیان پژوهشگران این مطالعه ، می توان به روشنی بیان کرد که ورزش علاوه بر اثرات مثبت علیه بیماری های قلبی و دیابت  می تواند از زوال عقل و از دست دادن حافظه  پیشگیری نماید.

منبع:

Ana Verdelho et al “Physical Activity Prevents Progression for Cognitive Impairment and Vascular Dementia: Results From the LADIS (Leukoaraiosis and Disability) Study” 2012, Stroke

نظرات بسته شده است.