داروهای تسکین دهنده درد خطر مرگ را افزایش میدهند

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد مصرف مسکن های معمول در افراد دارای سابقه یک حمله قلبی ، خطر مرگ یا حمله قلبی دوم را افزایش میدهد.
دکتر شرنینگ و همکارانش از اطلاعات بیش از 100000 فرد بالای 30 سال در دانمارک که دچار اولین حمله قلبی در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی شده بودند، استفاده کرده و مصرف داروهای مسکن در این افراد را تحت پیگیری قرار دادند.
این پژوهشگران گزارش کردند، در میان افراد دریافت کننده این دسته از داروها خطر مرگ به هرعلتی یک سال پس از اولین حمله قلبی 59% بالاتر و 5 سال بعد از اولین حمله قلبی 63% بالاتر بود. هم چنین خطر ابتلا به حمله قلبی دوم یا مرگ ناشی از بیماری قبلی نیز به میزان ۳۰ درصد بعد از اولین سال و ۴۱ درصد بعد از گذشت پنچ سال، افزایش داشت. تفاوتی بین زنان و مردان وجود نداشت و این یافته ها برای همه نژادها و گروه های سنی صدق می کند.
این یافته ها نشان میدهند که هشدار پزشکان در مورد مصرف داروهای مسکن به بیماران قلبی بسیار با اهمیت است و خطر این داروها حتی تا سال ها بعد از حمله قلبی وجود دارد. داروهای تسکین دهنده درد که بعنوان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز شناخته شده اند شامل داروهایی مانند ایبوپروفن و داروهایی مثل سلکوکسیب که در درمان آرتریت استفاده می شوند، می باشند. پژوهشگران این مطالعه هشدار دادند مردم باید بدانند که فروش بدون نسخه این داروها دلیل بر ایمن بودن و آزادی در مصرف آنها نیست.
منبع:

Schjerning Olsen, et al"Long-term cardiovascular risk of NSAID use according to time passed after first-time myocardial infarction – a nationwide cohort study" Circulation 10 September 2012

نظرات بسته شده است.