هشدار پژوهشگران در مورد مصرف زیاد قند و کربوهیدرات

بر اساس یک مطالعه جدید، سالمندانی که مقدار زیادی قند و کربوهیدرات مصرف می کنند، در معرض خطر بالای اختلال شناختی خفیف قرار دارند. بر اساس این مطالعه، افراد مسنی که قند و کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند، مشکلات فکری و حافظه ای بیشتری نیز دارند.
اختلال شناختی خفیف، که شامل مشکلاتی در ارتباط با حافظه، زبان، تفکر و قضاوت میباشد، می تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر باشد.
پژوهشگران کلینیک مایو در روچستر عادات غذایی 940 فرد 70 تا 89 ساله را که در شروع مطالعه سابقه هیچ نوع مشکلات شناختی نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. در طول 4 سال پیگیری 200 نفر از شرکت کننده ها علائم اختلال شناختی خفیف را بروز دادند.
بررسی های بیشتر نشان داد، کسانی که بالاترین میزان مصرف کربوهیدارت‌ را داشتند تا 9/1 برابر بیشتر از گروه مصرف‌کننده کمترین میزان کربوهیدرات‌ در معرض ابتلا به اختلالات شناختی خفیف قرار گرفتند و افراد با بالاترین میزان مصرف قند نیز نسبت به سایر افراد 5/1 برابر احتمال ابتلای بیشتری به اختلال شناختی داشتند.
افرادی که رژیم غذایی آنها از میزان بالاتری چربی و پروتئین تشکیل شده بود، نسبت به افرادی که میزان چربی و پروتئین رژیمی شان کمتر و کربوهیدرات بیشتر بود، به ترتیب 42% و 21% خطر کمتری برای ابتلا به اختلال شناختی داشتند. به طور کلی با در نظر گرفتن کل پروتئین و چربی دریافتی، در افرادی که میزان بالای کربوهیدرات مصرف می کردند، خطر ابتلا به این عارضه 6/3 برابر بیشتر بود.
پژوهشگران این مطالعه تاکید کردند مصرف بالای کربوهیدرات  می تواند به متابولیسم گلوکز و انسولین در بدن آسیب زده و اگرچه قند منبع انرژی اصلی برای مغز است اما اعتدال در مصرف آن ضروری است.

منبع:

Rosebud Roberts et al” Eating Lots of Carbs, Sugar May Raise Risk of Cognitive Impairment, Mayo Clinic Study Finds” Journal of Alzheimer’s Disease,2012

نظرات بسته شده است.