کاهش خطر سرطان با مصرف روزانه مولتی ویتامین

بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ، مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند خطر ابتلا به سرطان را حداقل 8% در مردان میانسال و مسن تر بدون هیچ گونه عارضه جانبی خطرناک کاهش دهد.
این بررسی بر روی 50000  پزشک مرد 50 سال به بالا در کالیفرنیا انجام شد و بیش از 10 سال به طول انجامید، در این مطالعه افراد به طور تصادفی به دو گروه پلاسیبو و دریافت کننده مکمل سنتروم تقسیم شدند.
نتایج نشان داد در گروه دریافت کننده مولتی ویتامین خطر ابتلا به سرطان حداقل 8% کمتر از گروه پلاسیبو می باشد.
به طور کلی اثر حفاظتی مصرف روزانه یک عدد قرص مولتی ویتامین توسط پژوهشگران این مطالعه متوسط گزارش شده و تاکید کرده اند که استفاده اصلی از این ویتامین برای پیشگیری از کمبودهای تغذیه ای در افراد توصیه می شود.
این بررسی همچنین نشان داد که به غیر از سرطان پروستات، مصرف مولتی‌ویتامین خطرکلی سرطان را تا 12 درصد کاهش داده و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را هم تا 12 درصد کاهش میدهد، هر چند که این رقم از لحاظ آماری قابل توجه نیست.
پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان کردند، مصرف متعادل از انواع ویتامین ها بسیار کارآمدتر از افزایش میزان هریک از ویتامین ها به تنهایی است.

منبع:

J. Michael Gaziano et al “Multivitamins in the Prevention of Cancer in Men:  The Physicians' Health Study II Randomized Controlled Trial” JAMA. 2012

نظرات بسته شده است.