تولد فرزند دوم

شادی و عشقی که فرزند اولتان به زندگی شما آورده قابل اندازه گیری نیست و اکنون شما از خبر بارداری مجدد هیجان زده اید. اگرچه قبلا تجربه دوران بارداری و تولد بچه را داشته اید ولی الان مسئولیت و تعهدات مضاعفی را به منظور آماده شدن برای فرزند دومتان دارید.

خوشبختانه، آماده شدن برای فرزند دوم میتواند به اندازه بار اول خاص و با ارزش باشد. به فرزند بزرگتر کمک کنید تا بداند چه انتظاراتی را باید داشته باشد، این می تواند نگرانی هر دوی شما را کاهش دهد، و بهترین راه آماده شدن برای این اتفاق سرورآمیز، آگاهی از تغییراتی است که به واسطه داشتن فرزند دوم رخ میدهد.

چه چیزهایی تغییر خواهد کرد؟

تولد فرزند دوم و اداره کردن دو بچه ممکن است در ابتدا طاقت فرسا باشد. بهترین روش این است که قبل از تولد بچه اوضاع را سامان دهی کنید، حتی اگر در این راه مشکلات بیشتری نسبت به بار اول داشته باشید.

از آنجایی که زمان محدود است و شما پرمشغله تر خواهید بود یک برنامه سازمان دهی شده از قبل ممکن است این محدودیات را کاهش دهد. برنامه خواب و وعده های غذایی وابسته به سن فرزند اولتان متغیر است.

به علاوه ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید چرا که حتی قبل از تولد کودکتان، مراقبت از فرزند بزرگتر در زمان بارداری انرژی زیادی نیاز دارد. بعد از تولد کودک  به ویژه 6 تا 8 هفته اول می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، زیرا کار اصلی شما رعایت برنامه تغذیه و خواب شیرخوارتان خواهد بود در حالیکه نیازهای فرزند بزرگترتان نیز بیشتر شده و دچار تغییرات احساسی است.

یک تغییر مثبت این است که تولد بچه دوم در واقع افزایش توانایی ها، دانش و تجربه شما است. به عبارت دیگر، چیزهایی که در تجربه اولتان به نظر بسیار سخت بود (شیردهی، تعویض پوشک بچه، رسیدگی در زمان بیماری) این بار به نظرتان  طبیعی تر است.

تولد نوزاد جدید چه تاثیراتی برشما خواهد داشت؟

آمدن یک نوزاد جدید به خانه از  جهات متعددی بر شما اثر خواهد گذاشت (برخی عملی و برخی روحی). خستگی بیشتر و کمی اضطراب یک رخداد طبیعی بعد از تولد یک نوزاد می باشد.

احساس ناراحتی و اندوه بعد از دیدن نوزاد (baby blues) میتواند تجربه ترس آوری باشد، اما شما مجبور نیستید که به تنهایی این احساس افسردگی را تحمل کنید. در مورد این علائم با پزشک صحبت کنید. بسیار مهم است بدانید که این مورد افسردگی ساده که معمولا با گذشت چند هفته از بین میرود با افسردگی بعد از زایمان که اختلالی جدی است و در صورت عدم درمان میتواند به مشکلات روحی منجر شود ، متفاوت است. چنانچه خیلی احساس افسردگی و اضطراب کردید، یا قصد آسیب زدن به خود یا نوزادتان را داشتید، به سرعت از پزشک خود درخواست کمک کنید.

از لحاظ جسمی ممکن است احساس درد و خستگی داشته باشید به ویژه اگر زایمان یا سزارین سختی داشته اید. هم چنین چنانچه تصمیم گرفته اید که نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کنید، دفعات شیردهی در طول شب برای شما سخت و خسته کننده خواهد بود.

کمک گرفتن از یک پرستار بعد از زایمان (doula) در طول روز به شما این فرصت را خواهد داد که به نیازهای ضروری خود برای استراحت و خواب برسید. پرستار زنی آموزش دیده برای مراقبت از مادر و نوزاد در دوهفته اول بعد از زایمان است.

اگر بیرون از خانه شاغل هستید، ممکن است راجع به  آینده کاری خود نامطمئن باشید. در درجه اول باید تصمیم بگیرید که آیا به کار خود برمی گردید، هنگامی که همه راه ها را در نظر می گیرید کمک خانواده و دوستان را هم به یاد داشته باشید.

عجیب نیست اگر در مورد احساس پیوستگی با فرزند تازه نگران باشید. ممکن است فهمیدن این موضوع که علاقه شما به فرزند تازه متولد شده به همان میزان فرزند اول است، کمی مشکل باشد اما این را خواهید فهمید. همان طور که اغلب پدر و مادرها گزارش کرده اند، والدین بعد از تولد نوزاد به هردو به یک میزان عشق می ورزند.

شما متوجه خواهید شد که در طول چند ماه اول بعد از زایمان هیچ وقتی برای خود ندارید. بی خوابی های شبانه و تنش های هر روز می تواند طاقت فرسا باشد، بنابراین اختصاص زمانی برای تنها بودن با خودتان دارای ارجحیت است. هم چنین شما و همسرتان متوجه خواهید شد که به ندرت زمانی را با هم می گذرانید، مطمئن باشید که برخی اوقات فرصتی برای کنار گذاشتن همه چیز دارید.

به سازگارشدن فرزند اولتان کمک کنید

فرزند اول شما ممکن است طیفی از احساسات از حسادت تا هیجان و حتی تنفر را تجربه کند. بچه های بزرگتر قادر نیستند که احساسات خود را بیان کنند و ممکن است رفتارهای آنها پس رفت داشته باشد. ممکن است شست خود را بمکند، با بطری آب بنوشند، آموزش های استفاده از توالت را فراموش کرده، و برای جلب توجه شما با لحن کودکانه صحبت کنند.

کودکان نوپای بزرگتر و بچه ها ممکن است احساس خود را با آزمایش صبر و بردباری شما، رفتارهای نادرست، کج خلقی و قهر یا پس زدن غذا بیان کنند. معمولا این مشکلات زودگذراند و مقدمه سازی و آمادگی میتواند در کمک به فرزند بزرگتر در پذیرش یک خواهر یا برادر جدید بسیار کمک کننده باشد. یک نظریه خوب این است که به نقش فرزند بزرگتر تاکید کنید. چند روش کمک کننده برای رسیدن به این منظور وجود دارد:

به فرزند بزرگتر اجازه دهید که در انتخاب وسایل اتاق نوزاد کمک کند. به ویژه خیلی مهم است که در چیدمان اتاق شرکت کند.

یک هدیه ویژه که ممکن است فرزندتان علاقه مند به سهیم شدن آن با نوزاد باشد مثل یک کتاب یا اسباب بازی مورد علاقه، یا عکس خواهر یا برادر برای اتاق نوزاد پیدا کنید. هم چنین ممکن است مایل باشید برای فرزند بزرگترتان هم وسیله ای مثل یک صندلی برای نشستن روی آن،هنگامی که شما نوزاد را تغذیه می کنید، انتخاب کنید.

زمانی را فقط برای خود و فرزند بزرگتان اختصاص دهید. این زمان می تواند رفتن به یک کتابخانه، سوپرمارکت یا خواندن ساده یک کتاب قصه زمان خواب باشد. همسر شما می تواند با مراقبت از نوزادتان در این زمان ها به شما کمک کند.

نقش بازی کردن یا خواندن داستان هایی برای کودکتان به او در درک اتفاقی که در خانه اتفاق افتاده است، کمک خواهد کرد. کتاب های خاصی هستند که برای کمک به کودکان نوپا نوشته شده اند. کتاب فروشی ها را جستجو کرده یا در مورد عنوان آن کتاب ها از مسئول کتاب فروشی سوال کنید.

کودکتان را آماده کنید تا بداند هنگام آمدن نوزاد به منزل چه انتظاراتی داشته باشد. اینها شامل این است که به او توضیح دهید نوزاد جدید گریه می کند، می خوابد و نیاز مرتب به تعویض پوشک دارد. فرزند بزرگتان را مطمئن کنید که اگرچه نوزاد جدید به توجه زیادی نیاز دارد اما هنوز زمان و عشق زیادی برای او خواهید داشت.

نقش فرزند بزرگتر را در خانواده پررنگ تر کنید. به فرزندتان بگویید که او خواهر یا برادر بزرگتر نوزاد جدید است، و اجازه دهید از این نقش جدید لذت ببرد. در نظر داشته باشید که در یکی از جلسات پیش از تولد نوزاد با او صحبت کنید یا به او اجازه دهید در هنگام سونوگرافی حضور داشته باشد. اگر در بیمارستان زایمان کردید، بعد از تولد نوزاد درخواست اجازه ملاقات با خواهر یا برادرش را بکنید.

آمدن یک بچه دیگر نشان از تغییر بزرگی در زندگی فرزند بزرگتر است، بنابراین بهتر است شما آموزش دیگر تغییرات اصلی را به تعویق اندازید. احتمالا این بهترین زمان برای آموزش توالت رفتن ، تغییر نوشیدن آب از بطری به لیوان، یا نام نویسی او (که تا به حال از شما جدا نشده است) در یک برنامه یا کلاس  نمی باشد. سازگاری و ثبات قدم نقش مهمی در آسانتر شدن تطابق کودکتان خواهد داشت.

فرزندان دیگر نقش ویژه ای در زندگی نوزاد دارند، بنابراین فرزند اول را از تصمیم گیری ها کنار نگذارید. توجه بیش از حد (حمام نوزاد، وسایل جدید، لباس و اسباب بازی) به نوزاد جدید باعث ایجاد احساس حذف شدن یا دیده نشدن در کودک بزرگتر خواهد شد. با  شرکت دادن او در فعالیت ها، او را مطمئن سازید که به اندازه نوزاد تازه وارد دارای اهمیت است.

نکاتی برای کمک به از عهده برآمدن شرایط

نکاتی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد از عهده مسئولیت های اضافی داشتن فرزند دوم برآیید. برخی از آنها را می توانید قبل از تولد نوزاد انجام دهید:

  • غذاهای خشک، سریع و آسان برای شام در منزل ذخیره کنید. اگر تصمیم به آشپزی داشتید میزان دو برابر تهیه کرده و فریزکنید زیرا بعد از تولد کودکتان، حفظ انرژی در انتهای روز مشکل خواهد بود. چند منوی غذایی رستوران شامل تعدادی رستوران با تحویل غذا همیشه در دسترس داشته باشید.
  • رختشویخانه را مجددا مورد استفاده قرار دهید، با قرار دادن یک سبد برای هر یک از اعضا یا بچه ها جدا کردن و تا زدن لباس ها را آسانتر کنید. بزرگترین شکایت یک مادر لباس های شستنی است که با آمدن بچه دیگر به نظر میرسد که این مشکل چهار برابر شده، بنابراین اکنون زمان آماده شدن است.
  • در صورت امکان، به جای بیرون رفتن و خریدن وسایل نو از وسایلی که در دست دارید (یا آنهایی که اعضای خانواده مایلند به شما بدهند) استفاده کنید مثل تختخواب بچه، گهواره، کالسکه، صندلی پایه بلند مخصوص غذاخوری بچه و لباس که می توانند در وقت و پول شما صرفه جویی کنند.
  • چند فیلم از خودتان تهیه کنید و تا زمان به دنیا آمدن کودک آنها را تماشا نکنید. این کار میتواند در تغذیه در طول شب نوزاد به شما کمک کند. یک ساک بچه با همه ضروریات برای ماشین تهیه کنید. بسیاری از مادرها یک ساک اسباب بازی برای بچه بزرگتر و یک ساک شامل پوشک، دستمال و پتوی کوچک برای نوزاد تهیه می کنند.
  • یک کیف دستی کتاب و اسباب بازی در اتاق خواب، اتاق نشیمن، و حتی در حمام و اتاق شستشوی لباس ها قرار دهید تا درصورت به وجود آمدن مشکلات پیش بینی نشده بتوانید برای چند لحظه با ارزش بچه ها را سرگرم کنید.
  • در صورتی که احساس راحتی می کنید از یکی از اعضاء خانواده بخواهید تا بعد از تولد نوزاد زمانش را با شما بگذراند. نه تنها او از این کار لذت خواهد برد بلکه شما نیز فرصت بیشتری برای استراحت خواهید داشت.
  • در صورت امکان یکبار درهفته از یک سرویس خدمات نوزاد یا خدمتکار برای یک تا دو ماه استفاده کنید تا در کارهای شدید و خسته کننده روزمره کمک کننده باشند.
  • کلاس ها و برنامه های بیشماری وجود دارند که فعالیت ها و حمایت های اجتماعی برای خانواده هایی که دارای بچه های کوچک هستند تدارک می بینند. برای حمایت بیشتر به دنبال این مکان ها باشید.
  • رسیدگی کردن به نیازهای خودتان را فراموش نکنید. به خودتان برسید حتی با موارد ساده ای مثل کوتاه کردن مو، حمام و اپیلاسیون و موسیقی تا بعد از یک روز پرکار به آرامش برسید.
  • هنگامی که با خانواه خود برای داشتن فرزند دیگر به توافق رسیدید، می توانید از بسیاری جنبه های مثبت خانواده بزرگتر لذت ببرید.

نظرات بسته شده است.