پیش بینی چاقی از کودکی

 

افزایش روز افزون میزان اضافه وزن و چاقی به عنوان مادر امراض، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و… بسیاری از محققان را به چاره جویی و ریشه یابی در این مورد واداشته است.  به همین جهت محققین به بررسی رابطه چاقی و وزن در دوران کودکی پرداخته اند.
تقریباً از بدو تولد شاهد این موضوع هستیم که در نمودار های رشد و چارت ها  الگوی رشد سریعی در نمودار های وزن نسبت به قد وجود دارد. محققین اظهار می دارند که وزن هنگام تولد و چاقی در کودکی برروند چاقی در بزرگسالی تاثیر گذار است.
تجزیه پرونده های نوزادان که در بدو تولد نرمال(با وزن طبیعی و نمایه توده بدنی در صدک 17) بودند نشان داد که این نوزادان  به مدت 2 ماه شرایط پایا داشتند و به ندرت در 5 سال بعدی  نمودار وزنشان منحرف شد. نوزادان چاق و یا دچاراضافه وزن که از صدک 17 بالاتر بودند در ماه های بعدی(حدودا 14 ماه و در ادامه) روند صعودی را در نمودار رشد خود نشان دادند. محققین دریافتند کودکانی که در سن 5 سالگی وزن  نرمال دارند نسبت به 3 دسته دیگر(کودکان دچار اضافه وزن، چاقی و یا چاقی شدید) الگوی رشد متفاوتی داشته اند.
در راستای این مطالعه 221 کودک از 4000 پرونده کودک سالم تحت مراقبت سازمان حفظ سلامت انتخاب شدند که قد ، وزن و سوابق پزشکی شان طی 9 مرتبه معاینه در طول 5 سال در پرونده شان ثبت شد. هیچ کدام از این کودکان تا به حال مراجعه به بیمارستان یا اتاق اورژانس نداشتند و تحت درمان خاص یا استفاده از دارویی خاص که ممکن است بر نتایج ما تاثیر داشته باشد قرار نگرفته بودند.
محققین بیان کردند که این مطالعه از این جهت که پرونده سلامت مادر را را نیز مورد بررسی قرار داد متمایز است زیرا عواملی  مانند وزن قبل از بارداری و یا مصرف سیگار نیز بر وزن نوزاد تاثیر گذار است به علاوه پیگیری روند چاقی در ماه های نخست روشی بود که به وسیله این محققین برای نخستین بار انجام شد آنها در این کار از نموداری که به بررسی نسبت وزن به قد پرداخته بود به جای نمودار BMI  استفاده کردند.
بوسیله تجزیه وتحلیل داده های حاصل از نمودار ها مشخص گردید که کودکانی که در 2-4 ماهگی افزایش وزنشان نسبت به قدشان نسبت به همسالان خود بیشتر بوددر 5 سالگی بیشتر احتمال ابتلا به چاقی در آنها وجود خواهد داشت.
نکته عملی:از دیدگاه تغذیه ای الگوی رشد سال های نخست بسیار مهم است زیرا می توانیم بوسیله این نمودار سبب ایجاد مداخله در وزن گیری آن ها و جلوگیری از چاقی در این افراد شویم واز آنجا که این الگو های رشد احتمالاً نقش مهمی در پیش بینی سلامت فرد در آینده خواهد داشت لذا با بهره وری از آنها می توانیم در قدم اول مانع از چاقی و بیماری های مرتبط با آن شویم.
منبع:
CLIN PEDIATR June 2013 vol. 52 no. 6 507-512  
 

 

نظرات بسته شده است.