توصیه‌های بهداشتی برای زنان در دهه‌های 40 و 50 زندگی

هنگامی که شما در دهه 40 و 50 عمر خود هستید، بهتر است به برخی از آزمایشات غربالگری مورد نیاز، اینکه یائسگی چه تغییراتی با خود به همراه دارد و چه الگوی غذایی بهترین است، فکر کنید. نکات زیر را برای مدیریت سلامت خود به یاد داشته باشید.

  1. در مورد روش پیشگیری از بارداری خود بازنگری کنید.

با پزشک خود در مورد تغییرات احتمالی صحبت نمایید. برای مثال، اگر تا به حال از قرص استفاده می‌کردید، ممکن است با افزایش سن بخواهید به IUD، پچ استروژن یا روش‌های دیگر فکر کنید. زیرا برخی از قرص‌های ضد بارداری ممکن است زنان را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و لخته‌های خون قرار دهند.

  1. یائسگی را مدیریت کنید.

پیش از ظهور علائم یائسگی با پزشک خود در مورد کارهایی که بهتر است انجام دهید تا این علائم تخفیف یابند و احساس راحتی بیشتری کنید، مشورت نمایید.

هورمون درمانی کوتاه مدت (HRT) گزینه ای مناسب برای کسانی است که علائم متوسط تا شدید یائسگی دارند و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری قلبی، سکته مغزی و لخته خون در آن‌ها کم است. HRT  به کاهش علائمی از قبیل گرگرفتگی، تغییرات روحی و خشکی واژن کمک می‌نماید.

  1. به سطح کلسیم خود دقت کنید.

اگر تا به حال مراقب سلامت استخوان‌های خود نبودید، از هم اکنون شروع کنید. یائسه شدن، زمان مهمی برای پیشگیری از پوکی استخوان می‌باشد.

اگر در رژیم غذایی خود به قدر کافی لبنیات ندارید، از مکمل کلسیم و ویتامین د استفاده کنید. ویتامین د باعث نگه داشتن کلسیم در بدن و استفاده از آن می‌شود.

در مورد انجام اسکن مغز استخوان برای بررسی پوکی استخوان زودرس با پزشک خود مشورت نمایید. اگر زیر 65 سال هستید اما یائسه شدید، بهتر است آن را انجام دهید، خصوصاً اگر سابقه شکستگی، استفاده از داروهای استروئیدی، استعمال دخانیات، وزن کم، مصرف الکل، ابتلا به آرتریت روماتوئید یا سابقه شکستگی لگن در والدین خود را دارید.

  1. از آزمایشات غربالگری مهم غافل نشوید.

ماموگرافی‌های منظم را برای بررسی سرطان سینه انجام دهید. در مورد اینکه چه موقع آن را شروع کرده و هر چند وقت یک بار تکرار شود، با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین از وی در مورد زمان انجام آزمایشات دیابت و کولونوسکوپی برای بررسی سرطان کولون (روده بزرگ) سوال کنید.

بیماری تیروئید در بین زنان شایع است، بنابراین پیرامون انجام آزمایشات غربالگری برای آن نیز اطلاعات کسب کنید.

انجام آزمایشات برای بررسی سرطان دهانه رحم نیز اهمیت دارد. زمانی که 30 تا 65 ساله هستید، تست پاپ اسمیر را هر 3 سال یک بار باید انجام دهید. یا می‌توانید هر 5 سال همراه با آزمایش HPV، پاپ اسمیر هم داشته باشید. آزمایش HPV بسیار مفید است، زیرا بسیاری از سرطان‌های دهانه رحم ناشی از عفونت با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) می‌باشد.

  1. واکسیناسیون

سالیانه واکسن آنفلوآنزا بزنید. همچنین توصیه می‌شود اگر سیگار می‌کشید، برای طولانی مدت بیماری قلبی یا ریوی و یا دیابت داشتید، الکل می‌نوشید یا طولانی مدت درگیر بیماری کبدی بودید، واکسن بیماری پنوموکوک را نیز حتماً تزریق نمایید. اگر بالای 50 سال هستید، در مورد واکسن پیشگیری از زونا با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات بسته شده است.