ایمپلنت شنوایی ساقه مغزAuditory Brainstem Implant

  • ایمپلنت شنوایی ساقه مغز در افرادی با مشکلات شنوایی که  نمی توانند از سمعک یا پیوند حلزونی استفاده کنند حس شنوایی را بهبود می بخشد. این وضعیت معمولاً ناشی از نبود عصب شنوایی، وجود عصب شنوایی بسیار کوچک و یا وجود حلزون غیر طبیعی در قسمت گوش داخلی می باشد. ایمپلنت شنوایی ساقه مغز به طور مستقیم مسیر شنوایی واقع در ساقه مغز را تحریک می کند.
    ایمپلنت شنوایی ساقه مغز در اصل برای بیماران مبتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2 – یک بیماری ژنتیکی نادر که منجر به رشد تومور هایی بر روی اعصاب می شود – ایجاد شد. اما در حال حاضر جراحی آن برای بزرگسالان و کودکان با دیگر مشکلات مربوط به عصب و گوش داخلی نیز انجام می‌شود.

    • هدف این جراحی باز گرداندن شنوایی در افراد ناشنوا است. ایمپلنت شنوایی ساقه مغز برای کسانی که نمبتوانند از کاشت حلزون استفاده کنند روشی جایگزین خواهد بود.
      کاشت حلزون در واقع یک وسیله الکترونیکی است که با دور زدن بخش آسیب دیده حلزون و تحریک مستقیم عصب شنوایی به افراد کمک میکند. کاشت حلزون کیفیت بهتری از صداها را برای افراد فراهم می کند اما نمیتوان از آن در همه ی شرایط استفاده کرد.
      در شرایط زیرامکان کاشت حلزون وجود ندارد:
      نبود عصب شنوایی  یا عصب شنوایی بسیار کوچک
      گوش داخلی با ظاهر غیر طبیعی
      وجود زخم در گوش داخلی به دنبال عفونت مانند مننژیت
      آسیب ناشی از شکستگی جمجمه
      کاشت شنوایی ساقه مغز عصب شنوایی آسیب دیده را دور میزند و به طور مستقیم به ساقه مغز متصل شده که به تشخیص صداها کمک میکند.
  • عوارض نادر ایمپلنت شنوایی ساقه مغز میتواند شامل مننژیت، نشت مایعات مغزی نخاعی، ضعف عضلات صورت، درد و سرگیجه باشد.
    با وجود جایگذاری مناسب، برخی افراد همچنان بهبودی در شنوایی نخواهند داشت.

  • در طول پروسه:
    ایمپلنت شنوایی ساقه مغز سه بخش اصلی دارد:
    •    جایگذاری میکروفون در قسمت پشت گوش جهت دریافت صداها
    •    جایگذاری تراشه رمزگشا جهت پردازش اطلاعات دریافت شده از میکروفون
    •    اتصال الکترودهایی به طور مستقیم به ساقه مغز که در هنگام تحریک توسط صدا، نوعی هشدار ایجاد خواهند کرد
    در صورت ابتلا به نوروفیبروماتوزیس نوع 2، جراحی همزمان بابرداشتن تومورها از روی عصب شنوایی انجام می شود.
    پس از جراحی:
    بعد از جراحی بیمار نیاز به تعدادی جلسات ملاقات با متخصص گوش را خواهد داشت تا بتواند با پردازشگر صدا تطابق پیدا کند . یاد بگیرد چگونه از آن برای ترجمه سیگنال ها استفاده کند.
    این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. در طی سال اول پس از جراحی بیمار هر 2 تا 4 ماه باید به متخصص شنوایی مراجعه کند و پس از آن به طور سالانه باید به ملاقات ها ادامه دهد.

  • ایمپلنت شنوایی ساقه مغز نمیتواند شنوایی طبیعی فرد را باز گرداند اما می تواند به افراد در جهت تمییز صدای تلفن از بوق ماشین کمک کند. برخی افراد تشخیص کلمات بهتری خواهند داشت و برخی صداهای کلی را بهتر تشخیص می دهند. این روش در ترکیب با لب خوانی می تواند برقراری ارتباطات و تعامل را برای افراد افزایش دهد.