اندازه گیری فشارخونBlood pressure test

  • آزمون فشارخون جهت اندازه گیری فشار موجود در شریان ها به کار می رود و هنگامی که قلب شروع به پمپ کردن خون می کند این کار انجام می شود. آزمون فشارخون ممکن است به عنوان بخشی از کار معمولی پزشکی در هنگام مراجعه به پزشک باشد و یا به عنوان انجام تست غربالگری در افراد با فشارخون بالا مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از مردم مانند افراد مبتلا به فشارخون بالا، فشارخون خود را در منزل اندازه گیری می کنند .بنابراین بهتر می توانند سلامتی خود را پیگیری کنند.

    اگر در مورد شما مرحله قبل از فشارخون بالا، فشار خون بالا (hypertension) یا فشارخون پایین (hypotension) تشخیص داده شود، ممکن است انجام مکرر تست فشارخون توصیه گردد.
     

  • انجام تست فشارخون سلامتی شما را تهدید نمی کند. فشردن یک کاف فشارخون حجیم شده بر روی بازوی شما ممکن است ناراحت کننده باشد، اما فقط چند ثانیه طول می کشد.

     

  • انجام تست فشارخون جزء معمول ترین کارها در ملاقات های پزشکی محسوب می شود. اگر جزء افراد در معرض خطر بالا، فشارخون بالا، فشارخون پایین، بیماری های قلبی و یا بیماری های دیگر هستید، پزشک ممکن است از شما بخواهد ملاقات های جداگانه ای جهت تکرار تست فشارخون برای بررسی شرایط سلامتی موجود داشته باشید

    شما باید تست فشارخون را حداقل هر دو سال یکبار انجام دهید و این تست به منظور شناسایی فشارخون بالا استفاده می شود که به عنوان یک عامل خطر در بیماری قلبی و سکته مغزی می باشد که معمولاً از سن 18 سالگی شروع می شود. اگر عوامل خطر بیشتری را در ایجاد بیماری قلبی از جمله داشتن اضافه وزن یا داشتن سابقه خانوادگی فشارخون بالا یا بیماری های قلبی مشاهده کند پزشک ممکن است غربالگری را در زمانی که شما جوان تر هستید انجام دهد. اگر در مورد شما فشارخون بالا و یا پایین تشخیص داده شود، باید تست فشارخون را مکررا" انجام دهید.

    حتی اگر پزشک با توجه به وضعیت کنونی فکر نمی کند که فشارخون بالا و یا پایین دارید، انجام تست فشارخون می تواند اطلاعات مهمی را در خصوص سلامت عمومی شما در اختیار پزشک قرار دهد. پزشک شما ممکن است توصیه کند که، علاوه بر تست فشارخون به طور منظم در مطب پزشک، انجام تست فشارخون در منزل نیز انجام دهید

    مانیتورهای خودکار فشارخون که برای استفاده بسیار آسان است وجود دارد.

     

     

     

  • هیچ آمادگی خاصی برای انجام تست فشارخون مورد نیاز نیست. بهتر است در وقت ملاقات پیراهن آستین کوتاه بپوشید تا پرستار یا تکنسین برای انجام تست فشارخون دسترسی آسانی به دست چپ جهت انجام تست داشته باشد. با این حال، اگر دلیل اصلی جهت ملاقات پزشک بررسی و یا نظارت بر فشارخون بالای شماست، باید قبل از انجام تست مثانه تان را خالی کنید،و از نوشیدن نوشابه های کافئین دار، سیگار کشیدن به مدت یک ساعت قبل از تست خوداری کنید.

    از آنجا که برخی از داروها (از جمله داروهای سرماخوردگی بدون نسخه، داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری و غیره) می تواند در فشارخون شما تاثیر گذارد، ممکن است ایده خوبی باشد که لیستی از داروها و مکمل هایی که استفاده می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید. مصرف هر نوع دارویی که تحت نظر پزشک مصرف می کردید و بر روی فشارخون تاثیر می گذارد را بدون اجازه پزشک قطع نکنید.
     

  • در طی اندازه گیری فشارخون
    آزمون فشارخون اغلب در یک ملاقات پزشکی کاری عادی محسوب می شود. آزمون ممکن است توسط یک پرستار یا تکنسین انجام شود. این آزمون زمانی بهتر انجام می شود که شما روی صندلی در اتاق آزمایش نشسته باشید. بازو به موازات قلب روی میز قرار داده می شود. هر دو پا صاف بر روی زمین و در حالی که به صندلی تکیه داده اید باشد.

    پرستار یا تکنسین کاف حجیم شونده را در اطراف قسمت بالای بازو به طوری که پایین کاف درست بالای آرنج است، می پیچد. دستگاه کاف به شماره گیر، صفحه نمایش دیجیتال و یا یک دستگاه که به نظر می رسد شبیه به یک دماسنج است متصل شده است. این دستگاه فشارسنج (UH-TUR-NOM-sfig-mo- muh-) نامیده می شود. در طول انجام تست، شما باید سعی کنید صحبت نکنید یا بازوی خود را حرکت ندهید. پرستار یا تکنسین نبض را در مچ دست احساس کرده و سپس شروع به خواندن فشار می کند و در همین حین زمانی که نبض احساس می شود هوا از کاف خارج شده و بدین ترتیب او می تواند بفهمد چه مقدار هوا به داخل کاف پمپ می شود که با دقت فشارخون را اندازه گیری کند.

    در واقع فشارخون ارائه دهنده اطلاعاتی در مورد سلامت عمومی شما می باشد. هنگامی که نبض در عروق یافت می شود گوشی در بالای آرنج قرار می گیرد، پرستار یا تکنسین صدای جریان خون را شنیده و کاف را شروع به باد کردن می کند و این کار را با استفاده از پمپ دستی کوچک انجام می دهد. پرستار یا تکنسین کاف را تا زمانی باد می کند که لحظه ای جریان خون در سرخرگ بازوی شما متوقف شود.

    سپس پرستار یا تکنسین سوپاپ پمپ دستی را به آرامی جهت خارج کردن هوا باز می کند و تا زمانی این کار را ادامه خواهد داد تا بتواند با استفاده از گوشی طبی به ضبط فشارخون سیستولیک و فشارخون دیاستولیک بپردازد. فشار سیستولیک (بالاترین فشارخون) در زمانی است که عضله قلب منقبض می شود. فشار دیاستولیک (پایین ترین رقم فشارخون) فشار اندازه گیری شده بین ضربان قلب می باشد. واحد اندازه گیری فشارخون میلی متر جیوه می باشد که مخفف آن mmHg می باشد.

    این امکان وجود دارد که فشارخون با استفاده از یک ماشین به صورت خودکار اندازه گیری نبض را به شکل سیستولیک و یا دیاسیستولیک اندازه گیری کند. در این مورد دیگر نیازی نیست که پرستار یا تکنسین به جستجوی نبض با گوشی باشد. اگر فشارخون شما به صورت دستی و یا با دستگاه اتوماتیک اندازه گیری می شود، در مجموع حدود یک دقیقه عمل اندازه گیری فشارخون طول خواهد کشید.

     

    پس از اندازه گیری فشارخون
    پرستار یا تکنسین پس از گرفتن فشارخون بلافاصله می تواند نتیجه فشارخون را بیان کند و پزشک نیز می تواند با توجه به نتایج به دست آمده به این نتیجه برسد که شما دارای فشارخون بالا یا پائین هستید.

    اگر پزشک شما فکر می کند شما فشارخون بالا و یا پایین دارید و در تلاش برای انتخاب بهترین گزینه های درمانی است نیاز به دو یا سه ملاقات بعدی جهت چک کردن فشارخون خواهد بود. این به بدان دلیل است که فشارخون می تواند روز به روز تغییر کند پزشک شما هر یک از تست های فشارخون را بررسی می کند تا ببینید که آیا شما نیاز به درمان دارید. ممکن است نیاز باشد تست فشارخون را چندین بار در منزل انجام دهید.

     

    ثبت میزان فشارخون
    در تشخیص و یا نظارت بر فشارخون بالا این امر می تواند حائز اهمیت باشد که شما ثبتی از تمام فشارخون های گرفته شده در سیستم فشارخون داشته باشید و این روش چه به طریق نوشتن بر روی کاغذ و یا به صورت الکترونیکی، از جمله ثبت آنلاین به منظور سلامت شخصی و یا ردگیری فشارخون انجام می شود. این کار به شما این امکان را می دهد اطلاعات خود را با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و اعضای خانواده به اشتراک گذارید.
     

  • شما می توانید میزان فشارخون خود را خیلی سریع بعد از انجام تست بدانید. فشارخون با واحد میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) دو رقم در اختیار شما قرار می دهد، اولین رقم، و یا رقم بالاتر، میزان فشار در شریان ها را وقتی که قلب می تپد (فشار سیستولیک) نشان می دهد و دومین رقم، یا رقم پایین تر، بیان کننده میزان فشار در شریان ها بین ضربه ها (فشار دیاستولیک) می باشد. در اینجا چهار دسته فشارخون و معانی آنها دیده می شود. اگر اطلاعات مربوط به شما در دو دسته مختلف قرار می گیرد، دسته فشارخون شما در رده بالاتر قرار می گیرد. عدد اول نشان دهنده فشارخون سیستولیک و عدد دوم نشان دهنده فشارخون دیاستولیک است:

    •   زیر 90 یا زیر 60 فشارخون پایین

    •   زیر 120 و زیر 80 فشارخون عادی

    •   120-139 یا 80-89 فشارخون مرزی

    •  140-159 یا 90-99 مرحله 1 فشارخون

    •   بالاتر از 160 یا بالاتر از 100 مرحله 2 فشارخون

     

    محدوده این اعداد ممکن است در مورد کودکان و نوجوانان کمتر باشد. اگر فکر می کنید، کودک دارای فشارخون بالا است با پزشک او صحبت نمایید. فشارخون پایین می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اعداد داده شده راهنمای عمومی می باشد.

     

    افراد در معرض خطر فشارخون بالا و مراحل 1 و 2

    اگر آزمایش فشارخون نشان دهنده این واقعیت باشد که دارای فشارخون بالاتر از حد نرمال هستید در این صورت پزشک توصیه خواهد کرد که سبک زندگی تان را به منظور تلاش برای کاهش فشارخون تغییر دهید. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • کاهش مقدار نمک در رژیم غذایی. محدود کردن مقدار نمک در رژیم غذایی تا 2،400 میلی گرم در روز و یا حتی کمتر. نمک پاش را از میز خود حذف کنید، و از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند سوپ کنسرو شده و یا غذاهای منجمد خودداری کنید.

    • غذاهای سالم بخورید. میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و غذاهای لبنی کم چرب را انتخاب کنید. کمتر غذاهای پرچرب و چربی اشباع شده مصرف کنید.

    • ترک سیگار. شما همچنین نباید در معرض دود سیگار قرار گیرید.

    • وزن خود را کاهش دهید. اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن حتی 5 پوند (2/5 کیلوگرم ) می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد.

    • ورزش منظم. فعالیت بدنی منظم می تواند کمک به پایین آوردن فشار خون و حفظ وزن شما کندد. تلاش کنید حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در پنج روز هفته داشته باشید.

    • محدود کردن الکل.

     

    اگر تغییری در شیوه زندگی ایجاد کنید به تنهایی کافی نیست و یا اگر در مرحله 2 فشارخون بالا هستید، پزشک شما ممکن است داروهایی برای کمک به پایین آوردن فشارخون توصیه کند. پزشک در مورد گزینه های دارویی که ممکن است بهترین راه حل برای درمان باشد، توصیه هایی خواهد کرد.

     

    فشارخون پایین

    فشارخون پایین که علت یا علائمی ندارد و یا فقط باعث علائم خفیف مانند سرگیجه خفیف در حالت ایستاده می شود، به ندرت نیاز به درمان دارد. اگر نشانه هایی دارید، بهترین درمان وابسته به علت زمینه ای فشارخون پایین در شما می باشد.