مصرف فست فودها و خطر بروز آسم و آلرژی

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، خطر ابتلا به آسم و اگزما در کودکانی که عادت به مصرف فست فود و غذاهای آماده دارند به طور قابل توجهی بالا است.
پژوهشگران دانشگاه آکلند در نیوزیلند به بررسی رژیم غذایی و شیوع علائم آسم، آلرژی و اگزما در بیش از 319 هزار نوجوان 13 و 14 ساله از 51 کشور و بیش از 181 هزار کودک 6 و 7 ساله از 31 کشور مختلف پرداختند. به مدت 12 ماه عادات غذایی نوجوانان و کودکان ثبت و بررسی شد.
نتایج این بررسی بزرگ نشان داده است خطر ابتلا به آسم و اگزمای شدید در کودکانی که 3 بار در هفته یا بیشتر از فست فود استفاده می کنند، به ترتیب 39% و 70%  بیشتر است. بعلاوه میزان کمتر استفاده از این غذاهای آماده (1 تا 2 بار در هفته) نیز به میزان قابل توجهی با افزایش خطر آسم و خس خس در کودکان همراه بود.
با این حال نتایج این پژوهش نشان داد مصرف بیشتر از 3 بار در هفته میوه و هم چنین شیر توسط کودکان و نوجوانان اثر حفاظتی در برابر ابتلا به آسم خواهد داشت.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، بررسی های پیشین نیز ارتباط رژیم غذایی سرشار از غلات، برنج، مغزها، پروتئین ها  و میوه را با کاهش شیوع بیماری های حساسیتی و هم چنین اثرات مضر اسیدهای چرب ترانس را در این زمینه نشان داده بودند.

منبع:

Ellwood P, et al "Do fast foods cause asthma, rhinoconjunctivitis, and eczema? Global findings from the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC) Phase Three" Thorax 2013