کودکان و انتخابهای ناسالم غذایی

سوال: پسر 12 ساله من اغلب غذاهای ناسالم و چاق کننده را انتخاب می کند، من چگونه می توانم او را تشویق کنم تا انتخاب های سالم تری داشته باشد؟

این فقط مشکل شما مادر عزیز نیست. بوفه غذایی مدارس جایی است که بچه ها در آنجا اغلب چیپس ها و سوسیس را به سالاد مرغ، ساندویچ فیله مرغ و… ترجیح می دهند. روزهایی که کودکان با دوستانشان بیرون می روند اغلب به محل های فروش ساندویچ می روند و پول توجیبی شان را در راه غذاهای حاضری، شکلات، شیرنی جات، نوشابه و یا آب پرتقال گازدار و… هزینه می کنند. و در بیشتر مواقع در ناهارهای خانوادگی در خارج از منزل نیز اغلب استیک، چیپس، پیتزا و… را انتخاب می کنند و برای زنگ تفریح های مدرسه ترجیح می دهند به جای میوه جات میان وعده های بی خاصیتی  نظیر بیسکویت و شیرنی جات را از منزل ببرند و یا خریداری نمایند. پس مطمئن باشید شما تنها نیستید و ما در اینجا می توانیم راه حل هایی را به شما پیشنهاد کنیم:

  • وقتی کودکانتان بزرگتر می شوند و شما به آنها پول توجیبی می دهید، کنترل خوراکی هایی که می خرند سخت می گردد. لذا بهتر است سعی کنید از دوران قبل از مدرسه ذائقه مصرف غذاهای سالم را در آنان تقویت کنید و در مورد اثرات رژیم غذایی سالم با آنان بحث و گفتگو کنید.
  • وقتی در اطراف فرزندتان پر از غذاهای بی خاصیت باشد دیگر امکان ندارد او مواد غذایی سالم را  ترجیح دهد، لذا در مورد خواسته هایتان واقع بین باشید و امکان رعایت رژیم غذایی سالم و جذاب و متنوع را برای او فراهم کنید. برای این کار باید مواد غذایی سالم مثل میوه و سبزیجات را در دسترس آنها قرار دهید و در عوض مواد غذایی مضر را از خانه بدور بریزید. به عبارت دیگر این ممکن نیست که شما خود علاقه به غذاهای ناسالم داشته باشید و کودکان انتخابهای سالم داشته باشند.
  •   شاید لازم باشد  همان طور که فرزندانمان را تشویق به دوستی با افراد مودب  می کنیم، آنها را به دوستی با اشخاصی که رژیم های غذایی سالمی دارند ترغیب کنیم.
  •  می بایست کودکانمان را تشویق کنیم تا از متفاوت بودن با بقیه بچه ها نترسند و سعی کنند بیشتر راهنما و الگوی بقیه بچه باشند تا پیرو آنها.
  • بررسی کنید که چه مداخله هایی را می توانید انجام دهید که منجر به کاهش محتوای کالری کلی و افزایش کیفیت غذایی فرزندتان گردد. برای مثال حداقل می توانید اطمینان حاصل کنید در منزل هیچ نوشیدنی گازدار و شیرنی جاتی وجود ندارد و در مقابل بررسی کنید غذاهایی که حاوی چربی و شکر و کالری اضافه نباشند را در منزل به وفور و در دسترس  داشته باشید.
  •  به فرزندتان یادآور شوید که یک رژیم غذایی سالم، سلامت پوستشان را بهبود می بخشد و ظاهر آنها را جالب تر می کند و یا هر اثر دیگری که فکر می کنید مورد علاقه فرزندتان واقع می شود را یادآوری کنید.
  •  در کل، هرگز رفتاری نکنید که تبدیل به پلیس غذایی او گردید و عصبانی اش کنید چرا که با این کار تنها مخالفت و لجبازی او را برمی انگیزید و در نتیجه ممکن است او بر عکس عمل کرده و تمام مواردی که شما با آنها مخالف هستید را بخورد.
  • نهایتا  به یاد داشته باشید اگر فرزندتان اضافه وزن ندارد در واقع می تواند در سنین نوجوانی و جوانی غذای بیشتری را نسبت به شما بخورد. پسران در سنین 15-18 سالگی نیاز به کالری بیشتری دارند و اغلب غذاها حاوی برخی مواد مغذی هستند. ولی اگر پسرتان دچار افزایش وزن است، بیشتر مراقب عدم دسترسی او به نوشیدنی های شیرین و غذاهای پرچرب و پرشکر در منزل باشید و او را به انجام ورزش و فعالیت بدنی بیشتر تشویق کنید.

در انگلستان با توجه به وعده های غذایی مدارس قوانین جدیدی وضع شده است که بر رعایت استانداردهای غذایی معینی در بوفه و رستوران های مدارس، تاکید می کند (برای مثال ارائه حداقل 2 بارماهی در هفته و مصرف روزانه میوه و سبزی).

تبلیغات غذایی در تلویزیون هدفشان جذب کودکان است و در بین برنامه های تلویزیونی ویژه کودکان این تبلیغات بیشتر نمایش داده می شوند. در یک بررسی انجام شده بر تبلیغات تلویزیونی، 70% این تبلیغات برای تبلیغ غذاهای پرچرب و پر شکر و 16% برای غلات و کربوهیدرات های دیگر است. 10 % این تبلیغات برای شیر و محصولات لبنی  و 4% نیز برای ماهی و محصولات گوشتی است و متاسفانه هیچ تبلیغاتی برای میوه و سبزیجات نمی باشد.

 

دکتر سیده آمنه مجد

 

نظرات بسته شده است.