کم آبی بدن کودکان در تابستان

با آمدن تابستان و گرمای هوا بسیاری از کودکان دچار کم آبی میشوند. این کم آبی بدن کودکان به علت عدم مصرف کافی مایعات، فعالیت بدنی در هوای گرم و عدم توجه به احساس تشنگی است. ذکر این نکته ضروری است که کودکان پر جنب و جوش، بخصوص در هوای گرم یا زمانی که ورزش می کنند، به راحتی دچار کم آبی می شوند. والدین باید توجه داشته باشند که کودکان اغلب توجهی به احساس تشنگی خود ندارند، لذا نسبت به بزرگسالان بیشتر دچار کم آبی می شوند.

 

علایم کم آبی در کودکان شامل موارد ذیل است:

  • رنگ زرد تیره ادرار
  • تشنگی
  • سردرد

 

علایم  کم آبی شدیدتر:

  • کاهش تمرکز
  • کودکان به راحتی احساس خستگی می کنند و ورزش کردن برایشان سخت تر است.

حتی زمانی که کودکتان مشکل کم آبی ندارد، باید از نوشیدن مایعات با کافئین بالا مانند چای، قهوه و نیز نوشیدنی های حاوی قند فراوان اجتناب کنند، چراکه این نوشیدنی ها به تدریج دفع مایعات از بدن را افزایش می دهند.

کودکان باید در شرایط طبیعی، روزانه 8-6 لیوان  آب یا معادل آن مایعات بنوشند. چنانچه کودکان ورزش می کنند، برای جایگزینی مقدار آبی که در اثر عرق کردن از دست داده اند، به 500 میلی لیتر مایعات در هر ساعت نیاز دارند. بعد از اتمام ورزش نیز کودک باید تا رفع احساس تشنگی مایعات بنوشند.

 

چه نوشیدنی برای رفع تشنگی کودک بهتر است؟

در شرایط طبیعی، برای بازگرداندن آب به بدن کودک، آب مناسب ترین گزینه است، زیرا کالری و مواد افزودنی ندارد. در مورد کودکانی که بطور جدی ورزش می کنند مانند ورزشهای رقابتی و یا حداقل 90 دقیقه بطور مداوم ورزش می کنند، مایعات هیپوتونیک بهتر است. این مایعات میزان کمی کربوهیدرات دارند و برای بازگرداندن سریع آب به بدن مناسب می باشند. شما می توانید از مایعات هیپوتونیک که در بازار وجود دارد استفاده کنید و یا با اضافه کردن یک یا دو قاشق مرباخوری آب لیمو به 500 میلی لیتر آب، آن را تهیه نمایید.

استفاده از نوشیدنی ها با قند بالا، برای بازگردان آب به کودکانی که ورزش های سنگین طولانی مدت ندارند، راه حل مناسبی نیست. افزایش محتوای کربوهیدرات نوشیدنی ها، میزان سوخت مورد نیاز کودکان را افزایش می دهد .بعنوان مثال، برای تامین کالری مورد نیاز در کودکانی که مدت زیادی فوتبال بازی می کنند یا مسافتهای طولانی می دوند مناسب است، اما سرعت جذب آبی که در دسترس شان قرار می گیرد، کاهش می یابد. زمانی که تامین آب در الویت قرار دارد، محتوای کربوهیدرات باید پایین باشد.یعنی مهم تامین مایعات از دست رفته است تا جایگزینی کالری مصرف شده.

بعد از ورزش های سنگین یا ورزش هایی که حداقل 90 دقیقه بطور مداوم انجام می شوند، هم مایعات و هم الکترولیت های بدن از دست می رود که با نوشیدن مایعات ایزوتونیک که شامل غلظت بالایی از کربوهیدرات (بیش از 8 گرم در هر 100 میلی لیتر) ونیز سدیم می باشند، قابل جایگزینی هستند.

نظرات بسته شده است.