کمبود خواب و افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به سندرم متابولیک

مطالعات اخیر اثبات کرده افراد دارای عوامل خطر بیماری های قلبی – عروقی اگر کمتر از 6 ساعت در شب بخوابند، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند.
سندرم متابولیک به شرایطی اطلاق می شود که خطر ابتلا به سکته مغزی، دیابت و بیماری قلبی را افزایش می دهد. این شرایط شامل فشارخون بالا، افزایش قند خون، کلسترول یا تری گلیسرید و چاقی شکمی می شود.
پژوهش های قبلی ارتباط بین مدت زمان خواب و طیف وسیعی از عواقب منفی سلامتی را نشان داده اند که برخی از آنها عبارتند از: افزایش وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های مختلف قلبی – عروقی.
محققان می گویند افراد مبتلا به سندرم متابولیک که بیش از 6 ساعت در شب می خوابند 1.49 برابر بیشتر از سکته مغزی و بیماری های قلبی می میرند، درحالیکه این احتمال برای کسانی که زیر 6 ساعت میخوابند 2.1 برابر است. این نتایج پس از تعدیل اثر آپنه (توقف تنفس در طول خواب) که یک عامل خطر برای بیماری قلبی می باشد، گزارش شده است.
در مطالعات بعدی نیاز است بررسی شود آیا افزایش طول خواب در کنار کاهش فشارخون و قند خون می تواند کمک بیشتری به بهبودی بیماران مبتلا به سندرم متابولیک نماید یا خیر.
نکته عملی: اگر شما عوامل خطر متعددی را برای بیماری قلبی دارید، به خواب خود اهمیت دهید و در صورت داشتن خواب ناکافی از یک مشاور یا پزشک کمک بگیرید. زیرا داشتن خوابی خوب از لحاظ کیفیت و کمیت به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.
منبع:

Julio Fernandez‐Mendoza et al. "Impact of the Metabolic Syndrome on Mortality is Modified by Objective Short Sleep Duration". Journal of the American Heart Association, 2017.
 

نظرات بسته شده است.