کلسیم و ویتامین 3D و کاهش چربی

مدارک جدید پیشنهاد می کنند که کلسیم و ویتامین 3D می تواند موجب کاهش چربی بدن و در تیجه کاهش وزن و بهبود وضعیت متابولیکی در افراد شود. با وجود این، نتایج موجود در این زمینه بسیار متناقض است، به همین دلیل در مطالعه مذکور اثر مکمل یاری همزمان ویتامین 3D و کلسیم بر شاخص های آنتروپومتریک و پروفایل لیپیدی آزمودنی های چاق و یا دارای اضافه وزن با مصرف کم کلسیم و در طی یک رژیم کم کالری مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه؛ 53 آزمودنی به مدت 12 هفته در دو گروه دارونما و دریافت کننده مکمل (600 میلی گرم کلسیم و 125 واحد ویتامین 3D ) تقسیم شدند، در دوره پژوهش هر دو گروه از یک رژیم کم کالری (500- کیلوکالری) پیروی کردند. پس از آن شاخص های آنتروپومتری مثل دور کم، قد و وزن به همراه شاخص توده بدنی و فشار خون و مقادیر LDL کلسترول، HDL کلسترول، تری گلیسیرید تام و کلسترول تام و میزان انسولین و گلوکز در خون افراد ارزیابی شد. 85 درصد گروه مکمل و 78درصد گروه دارونما تا پایان دوره پژوهش همکاری کردند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که مقادیر چربی در گروه مکمل نسبت به دارونما کاهش یافت ولی میزان وزن در هر دو گروه تغییری نکرد. علاوه بر این، توده و مساحت چربی احشایی در  گروه مکمل نسبت به دارونما کاهش یافت. با وجود این نیم رخ لیپیدی در بین دو گروه تفاوت معناداری را نشان نداد.
بنابراین، مکمل یاری با ویتامین 3D و کلسیم در افرادی که مصرف کلسیم کمی دارند موجب کاهش چربی تام و چربی احشایی در طی یک رژیم کم کالری می شود.

منبع:

Donglian Cai, et al. Calcium plus vitamin D3 supplementation facilitated
Fat loss in overweight and obese college students with very-low calcium consumption: a randomized controlled trial. Nutrition Journal , 2013

نظرات بسته شده است.