کربوهیدرات ساده و افزایش خطر دیابت

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، افرادی که بیشتر از غذاهای کم فیبر و فرآوری شده ای استفاده میکنند که به سرعت قند خون آنها را به بالاترین حد اوج خود می رساند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.
با افزایش ناگهانی قند خون  پانکراس به ترشح بیشتر انسولین تحریک می شود، با تکرار این اتفاق در هر وعده و هرروز افراد در معرض خطر قرار می گیرند.
 پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و آکسفورد طی یک بررسی 24 مطالعه شامل 125 هزار فرد بزرگسال را تجزیه  تحلیل کردند ، این پژوهشگران با بررسی عادات غذایی شرکت کننده ها به تعیین ارتباط مصرف مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا مثل نان سفید و سیب زمینی و خطر ابتلا به دیابت پرداختند.
نتایج نشان داد به ازاء هر 100 گرم قند بیشتر در هر 2000 کیلو کالری در روز، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 45% افزایش میابد.
غذاهای با نمایه گلایسمی پایین شامل ماهی، گوشت، میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا، آجیل، پنیر و سایر محصولات لبنی، برنج قهوه ای و سایر غلات تصفیه نشده  هستند. بار گلیسمی از ضرب کردن نمایه گلیسمی مواد غذایی در میزان کربوهیدرات موجود در آن مواد غذایی به دست می آید.
پژوهشگران این مطالعه تاکید کردند مردم باید در مورد تفاوت غذاهای با نمایه گلایسمی بالا و پایین و نحوه اثر آنها بر تغییرات قند خونشان آگاه شوند.

منبع:

American Journal of Clinical Nutrition, online January 30, 2013

نظرات بسته شده است.