کاهش خطر زایمان زودرس با مصرف میوه و سبزی

زایمان زودرس(قبل از هفته 37 بارداری) علت حدود 75% مرگ و میر نوزادان است. شواهد نشان می دهد که عادات غذایی مادر می تواند مستقیما بر کودک متولد نشده او تاثیر گذارد، بنابراین محققان در سوئد، نروژ و ایسلند ارتباط بین رژیم غذایی مادر و زایمان زودرس را مورد بررسی قرار دادند.
با استفاده از  اطلاعات مربوط به مطالعه کوهورت مادر و کودک نروژی، محققان در سال های 2008-2002 تولدهای زودرس را در میان 66000  زن بررسی نمودند.
افرادی که به بیماری دیابت مبتلا نبودند، یک نوزاد زنده به دنیا آورده بودند و پرسشنامه بسامد خوراک معتبر را در مورد عادات غذایی در طی 5-4 ماه اول بارداری تکمیل کرده بودند، در این مطالعه شرکت کردند.
عواملی که ممکن بود بر نتایج بررسی تاثیر گذارند(به عنوان مخدوشگر شناخته می شوند) شامل سن مادر، سابقه زایمان زودرس و تحصیلات در نظرگرفته شدند. زایمان بین هفته 22 و 37> بارداری به عنوان زایمان زودرس تعریف شد.
محققان 3 الگوی غذایی مشخص شناسایی کردند: محتاطانه(سبزیجات، میوه ها، روغن ها، آب به عنوان نوشیدنی، غلات کامل، ماکیان، نان غنی از فیبر)، غربی(تنقلات شور و شیرین، نان سفید، دسرها، گوشت های فرآوری شده) و سنتی(سیب زمینی، ماهی، سبزیجات پخته شده، شیر کم چرب).
در میان 66000 زن، 3505(3/5%) مورد زایمان زودرس رخ داد. بعد از تعدیل اثر عوامل مخدوشگر مختلف، محققان دریافتند که الگوی غذایی "محتاطانه" با کاهش قابل توجه خطر زایمان زودرس به خصوص در زنانی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده بودند، مرتبط بود.
محققان همچنین کاهش قابل توجه خطر زایمان زودرس را برای الگوی غذایی "سنتی" مشاهده کردند. با این حال، الگوی غذایی "غربی" به طور مستقل با زایمان زودرس مرتبط نبود.
این یافته نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهایی که با یک الگوی غذایی محتاطانه مرتبط است، نسبت به حذف کامل مواد غذایی فرآیند شده، فست فود، هله هوله و تنقلات مهم تر است.
محققان تاکید کردند که یک ارتباط علیتی مستقیم نمی تواند از این نتایج استخراج شود اما معتقدند این نتایج نشان می دهد که پرسنل پزشکی نه تنها باید توصیه های غذایی رایج را بازگو کنند بلکه باید توجه بیشتری به انجام مشاوره در زمینه رژیم غذایی نشان دهند.
نکته عملی: پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه، سبزی، غلات کامل و نیز نوشیدن میزان کافی آب در دوران بارداری سبب پیشگیری از بروز زایمان زودرس و در نتیجه حفظ سلامت کودک در سال های بعدی زندگی می گردد.

منبع:

Englund-Ögge, L et al. ” Maternal dietary patterns and preterm delivery: results from large prospective cohort study”. BMJ, 2014
 

نظرات بسته شده است.