کاهش تکرر ادرار با کاهش دریافت نمک

اخیراً نتایج مطالعه ای نشان داده است که نیاز به دفع ادرار در شب (ناکچوری) که در بیشتر افراد بالاتر از 60 سال مشاهده می شود با مقدار نمک مصرف شده از طریق رژیم غذایی مرتبط است.
بسیاری از افراد بالاتر از 60 سال و تعداد کمی از افراد زیر 60 سال، حداقل یک بار در طول شب به منظور دفع ادرار بیدار می شوند. به این حالت تکرر ادرار در شب یا ناکچوری گفته می شود. اگرچه ناکچوری یک مشکل ساده به نظر می رسد اما کمبود خواب در طی شب می تواند به بروز سایر مشکلات مانند استرس، تحریک پذیری و خستگی منجر شده و تاثیرات منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. علل متعددی برای بروز ناکچوری وجود دارد. به تازگی محققان ژاپنی دریافتند که کاهش مقدار نمک در رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجه تکرر  ادرار در طی روز و در طی خواب را کاهش دهد.
در مطالعه حاضر گروهی از محققان دانشگاه ناکازاکی مقدار دریافت نمک را در 321 مرد و زنی که مقدار زیادی نمک مصرف می کردند و به مشکلاتی در هنگام خواب مبتلا بودند، بررسی کردند. مردم ژاپن بیش از حد میانگین نمک مصرف می کنند. این افراد راهنمایی شدند و حمایت هایی را به منظور کاهش مصرف نمک دریافت کردند. شرکت کنندگان به مدت  12 هفته پیگیری شده و مقدار مصرف نمک توسط آن ها اندازه گیری شد.
223 شرکت کننده توانستند میزان مصرف نمک خود را از 7/10 گرم در روز به 8 گرم در روز کاهش دهند. در این گروه، میانگین دفعات تکرر ادرار در شب از 3/2 مرتبه در شب به 4/1 مرتبه کاهش یافت. در مقابل، در 98 نفر دریافت نمک از 6/9 گرم در روز به 11 گرم در روز افزایش یافت. در این افراد تکرر  ادرار در شب از 3/2 مرتبه در شب به 7/2 مرتبه افزایش یافت. محققان مشاهده کردند که دفعات ادرار کردن در طی روز نیز با کاهش دریافت نمک، کمتر شد.
کاهش تکرر ادرار در طی شب سبب بهبود قابل توجه کیفیت زندگی در شرکت کنندگان شد. مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که نشان می دهد چگونه دریافت نمک بر تکرر ادرار تاثیر می گذارد.
نکته عملی: کاهش دریافت نمک سبب کاهش تکرر ادرار در طی شب و درنتیجه بهبود خواب و بهبود کیفیت زندگی می شود.
منبع:

Presented at the European Society of Urology congress in London, 2017.

نظرات بسته شده است.