کاروتنوئید خطر شکستگی لگن در مردان را کاهش میدهد

پژوهشگران دانشگاه سنگاپور اعلام کردند، مصرف کاروتنوئیدها با کاهش خطر شکستگی های لگن در مردان مسن و لاغر چینی در ارتباط است.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی ارتباط میزان کاروتنوئید رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن در تمام رده های BMI در مردان و زنان مسن چینی پرداختند. در این مطالعه بیش از 63 هزار زن و مرد با میانگین سنی 45 سال شرکت داشتند که از سال 1993 تا 2010 پیگیری شدند، در این مدت 1630 مورد شکستگی لگن گزارش شد.
نتایج نشان داد نمایه توده بدنی پایین در مردان نسبت به زنان عامل خطر مهم تری برای بروز شکستگی های لگنی محسوب می شود. افراد مسن و لاغر(BMI < kg/m2 20)  بیشتر درمعرض شکستگی های لگن قرار دارند. هم چنین در مردان با افزایش مصرف سبزیجات و افزایش دریافت کاروتنوئید بویژه بتاکاروتن خطر شکستگی کاهش میافت. اما ارتباطی بین مصرف کاروتوئید و خطر شکستگی در زنان دیده نشد.
کاروتنوئید نوعی آنتی اکسیدان است که در بسیاری میوه ها و سبزیجات به خصوص سبزیجات زرد و نارنجی رنگ وجود داشته و در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

منبع:

Dietary carotenoids reduced hip fracture risk in lean men: the Singapore Chinese Health Study” Osteoporosis International December 2012, Volume 23, Issue 7 Supplement, pp 739-748

نظرات بسته شده است.