چربی های اشباع اغلب با جایگزین های ناسالم جایگزین می شوند.

انجمن قلب آمریکا چربی های اشباع را به این صورت تعریف می کند: مولکول چربی که بین کربن های آن باند دوگانه وجود ندارد، زیرا به وسیله ملکول هیدروژن اشباع شده است و این چربی ها در حالت عادی  و در دمای اتاق جامد هستند. چربی های اشباع عمدتاً در منابع حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ با پوست، لبنیات، غذاهای سرخ شده، روغن نارگیل و پالم، کره و … یافت می شوند. انجمن قلب آمریکا نسبت به مصرف چربی های اشباع هشدار داده است زیرا مشاهده شده که مصرف این چربی ها باعث افزایش سطح کلسترول، افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی می شوند. توصیه شده که حداکثر کالری دریافتی از چربی های اشباع 6-5 % کل کالری دریافتی  روزانه باشد. حذف چربی های اشباع برای ارتقای سلامت و کیفیت تغذیه به طور وسیعی توصیه می شود اما یک بررسی جدید نشان می دهد که بسیاری از افراد این چربی ها را با غذاهایی که برای سلامتی مفید نیستند جایگزین می کنند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که جایگزینی چربی های اشباع با چربی های غیراشباع و کربوهیدرات های با کیفیت بالا (غلات کامل) تاثیر مثبتی بر روی سلامتی دارد. در حالیکه جایگرینی آن با غذاهای فرآوری شده، نان سفید و سیب زمینی موجب ارتقای کیفیت رژیم غذایی نمی شود.
 شرکت کنندگان در مطالعه حاضر از میان 173230 نفر که در دو مطالعه پرستاران و بهداشت حرفه ای شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. از این دو مطالعه 84624 زن و 42908 مرد انتخاب شدند. در میان این افراد 7667 مورد بروز بیماری های عروق کرونر قلب گزارش شد. اطلاعات شرکت کنندگان در مورد رژیم غذایی و شیوه زندگی، تاریخچه پزشکی و بیماری های جدید تشخیص داده شده از طریق پرسشنامه در ابتدا و سپس  هر 4-2 سال برای مدت 30-24 سال جمع آوری شد.
یافته های این مطالعه نشان داد زمانی که شرکت کنندگان کالری دریافتی از چربی های اشباع را از رژیم غذایی شان حذف می کنند تمایل دارند به جای آن که چربی های اشباع را با کالری دریافتی از غلات کامل که فراهم کننده کربوهیدرات با کیفیت بالا هستند جایگزین کنند، آن را با کربوهیدرات ها با کیفیت پایین مانند نان سفید و سیب زمینی جایگزین کنند. افرادی که چربی های اشباع را با  چربی های غیراشباع  با چند باند دوگانه جایگزین می کنند از کاهش 25 درصدی خطر بیماری های عروق کرونر قلب سود می برند. افرادی که چربی های اشباع را با چربی های غیراشباع با یک باند دوگانه جایگزین می کنند 15% کاهش در خطر ابتلا به بیمارهای عروق کرونر قلب در آن ها دیده شد در حالیکه افرادی که این جایگزینی  را با غلات کامل انجام دادند خطر ابتلا در آن ها 9% کاهش یافت.
نکته ی عملی: به افراد توصیه می شود برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی:
–    به جای کره و مارگارین از روغن کانولا،  زیتون و سایر روغن های گیاهی استفاده کنند.
–    به جای چیپس و کلوچه از بادام و زیتون استفاده کنند.
–    به جای ساندویچ پنیر با نان سفید از نان تهیه شده از گندم کامل و سینه مرغ استفاده کنند.
منبع:


J Am Coll Cardiol. 2015; 66: 1538- 48
 

نظرات بسته شده است.