چربی اشباع و تاثیر آن بر وزن بدن

تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که چربی‌های اشباع نسبت به چربی‌های غیراشباع با چند پیوند دو گانه اثر چاق کنندگی بیشتری دارند. در مطالعه‌ای شرکت کنندگان به مدت 7 هفته هر روز 3 عدد مافین مصرف کردند. نیمی از مافین‌ها با استفاده از چربی اشباع (روغن پالم) و نیم دیگر با چربی غیراشباع (روغن آفتابگردان) تهیه شده بود. نتایج نشان داد که مصرف زیاد چربی اشباع در مقایسه با مصرف زیاد چربی غیراشباع سبب افزایش قابل توجه چربی در کبد و روده شد. همچنین در میان افرادی که چربی اشباع مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که چربی غیراشباع مصرف کرده بودند مقدار چربی بدن بیشتر بود و افزایش توده عضلانی آن ها 3 برابر کمتر بود.
سپس الگوی ژنتیکی در بیش از 3000 ژن قبل و بعد از مطالعه بررسی شد. محققان مشاهده کردند با توجه به اینکه شرکت کنندگان کدام نوع چربی را مصرف کرده بودند، الگوی ژنتیکی به طور متفاوتی تغییر کرد. به گفته محققان یافته‌های قبلی نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند بر الگوی ژنتیکی در بافت چربی تاثیر گذارد. یافته‌های مطالعه حاضر نیز نشان می‌دهد که ما از طریق رژیم غذایی و ورزش می‌توانیم بر تغییرات ژنتیکی خود اثر گذاریم.
چربی‌های اشباع علاوه بر روغن پالم در کره و سایر محصولات لبنی مانند پنیر و خامه و نیز شکلات، روغن نارگیل و فرآورده‌های آماده گوشت قرمز مانند سوسیس یافت می‌شوند. چربی‌های غیراشباع با چند پیوند دو گانه در ماهی‌های چرب، جلبک، آجیل ها، روغن ذرت و … یافت می‌شوند.
منبع:

 Impact of polyunsaturated and saturated fat overfeeding on the DNA-methylation pattern in human adipose tissue: a randomized controlled trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 2017

نظرات بسته شده است.