چای سبز و قهوه خطر سکته مغزی را کاهش میدهند

پژوهشگران ژاپنی اعلام کردند عادت به مصرف قهوه یا چای در طول روز خطر سکته مغزی را کاهش میدهد.
این مطالعه با بررسی عادات حدود  83 هزار نفر نشان داد که نوشیدن چای سبز یا قهوه در طول روز خطر سکته مغزی را تا 20% کاهش میدهد.
دکتر Yoshihiro Kokubo سرپرست این پژوهشگران  به همراه تیم خود  عادات غذایی حدود  83 هزار زن و مرد 45 تا 74 ساله را در مورد مصرف چای سبز و قهوه مورد بررسی قرار دادند. این افراد به طور متوسط 13 سال پیگیری شدند، در این مدت پژوهشگران تعداد مرگ و علت آن را ثبت نمودند.
نتایج بررسی ها نشان داد نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سکته مغزی را حدود 20% کاهش میدهد. هم چنین مصرف 2 تا 3  فنجان چای سبز در روز تا 14% و نوشیدن 4 فنجان چای سبز در روز تا 20%  خطرسکته مغزی را کاهش میدهد.
پژوهشگران علت این امر را وجود ترکیبات خاصی در این نوشیدنی ها میدانند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام کاتچین است که دارای خاصیت ضد التهابی می باشد، هم چنین برخی مواد شیمیایی  موجود در قهوه مانند اسید کلروژنیک  با کاهش احتمال بروز دیابت نوع 2 می تواند در کاهش خطر سکته مغزی دارای نقش باشند.

منبع:

Yoshihiro Kokubo, et al “The Impact of Green Tea and Coffee Consumption on the Reduced Risk of Stroke Incidence in Japanese Population: The Japan Public Health Center-Based Study Cohort” Stroke. 2013; published online before print March 14 2013

نظرات بسته شده است.