چای سبز و بهبود کنترل قند خون

امروزه چای سبز به یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوان این نوشیدنی مطالعات اخیر اثرات مثبت زیادی در رابطه با نوشیدن چای سبز و کاهش خطر سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های التهابی مفاصل،کاهش فشار خون، افزایش قدرت سیستم عصبی، تسهیل در کاهش وزن بدن، کمک به جلوگیری از زخم معده، کند کردن روند پیری و بسیاری بیماری های دیگر نشان داده اند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، مصرف چای سبز با بهبود کنترل قند خون و حساسیت به انسولین نیز در ارتباط است.
این مطالعه به منظور بررسی اثر چای سبز بر کنترل گلوکز و حساسیت به انسولین در انسان پرداخته است، نتایج این مطالعه در Am J of Clinical nutrition به چاپ رسیده است.
در این مطالعه پژوهشگران به بازنگری و مروری بر مقالات کنترلی تصادفی انجام شده در زمینه ارتباط چای سبز و عصاره چای سبز بر کنترل گلوکز و حساسیت انسولین تا ژانویه 2013 پرداختند. در مجموع 17 مطالعه با بیش از 1100 شرکت کننده  به این متاآنالیز وارد شدند.
نتایج نشان داد نوشیدن چای سبز به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین  A1c می شود. مصرف منظم چای سبز هم چنین با کاهش غلظت انسولین ناشتا همراه بود. این نتایج در مطالعات شامل نمونه های در معرض خطر سندرم متابولیک قابل توجه تر بود، هم چنین این اثر در افرادی که دریافت کاتچین بالایی داشتند قوی تر بود. کاتچین یکی از پلی فنول های اصلی موجود در چای سبز با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد.
نکته عملی: با توجه به فواید بیشمار چای سبز بهتر است این نوشیدنی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانیم و عادت به نوشیدن آن را در خود بپرورانیم، البته رعایت اعتدال در دریافت هر ماده غذایی شرط اصلی بهره مندی از منافع آن است.
Source: american journal of clinical nutrition, August 2013 vol. 98 no. 2 340-348.
 

نظرات بسته شده است.