چاقی و کاهش ضریب هوشی کودکان

طبق گفته محققان روند چاقی طی 20 سال گذشته در بین آمریکاییها به شدت افزایش یافته است و به همین ترتیب تعداد کودکان مبتلا به سندرم متابولیک به طور معناداری افزایش یافته است.سندرم متابولیک به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز شامل فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، چاقی مرکزی یعنی افزایش بافت چربی در اطراف شکم، اختلال در میزان چربی ‌های خون برای بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی و دیابت در یک شخص است.
 طبق مطالعه ی چاپ شده در مجله    Pediatrics کودکان چاق و بچه های دارای سندرم متابولیک نسبت به همسالان خود با وزن نرمال از نظر شناخت لغات،  فعالیت ذهنی، حساب ، ریاضیات و در کل از نظر امتیاز شناختی ضعیف تر هستند. مطالعات قبلی ضعف در عوامل شناختی را در بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک اثبات کرده است ولی این تحقیق نشان می دهد مشکلات شناختی در کودکان مبتلا به سندرم متابولیک بسیار وسیع تر است.
محققان در این مطالعه جهت تعیین اثرات چاقی و سندرم متابولیک 49 نوجوان مبتلا به سندرم متابولیک را با 62 نوجوان همسن ولی سالم که از نظر اقتصادی- اجتماعی یکسان بودند مقایسه کردند. در این بررسی مشخص شد کودکان مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک در انجام عملیات محاسباتی، دقت و توجه، عملکرد ذهنی، املای کلمات ضعیف تر بودند. همچنین حجم ماده سفید مغز که وظیفه تعادل، یادگیری، حافظه و احساسات را دارد در بین این کودکان کمتر بوده است.
با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه فوق، چاقی و سوخت و ساز غیر طبیعی در کودکان که هنوز به مرحله تشخیص دیابت و بیماری قلبی نرسیده است میتواند عامل عدم توانایی مغزی در دوران نوجوانی باشد. بنابراین درمان زود هنگام چاقی کودکان سبب بهبود عملکرد مغزی آنها می شود. محققان تنها راه درمان بازیافتن توانایی شناختی و ناهنجاری ساختاری این کودکان را کاهش وزن اعلام کردند. .
نکته عملی: کم تحرکی و عادت‌های بد تغذیه‌ای از جمله عواملی است که کودکان را چاق می‌کند و از آنجاییکه چاقی عامل بسیاری از بیماریها و عدم عملکرد مناسب مغز در نوجوانی می شود بنابراین می توان با بکارگیری چند روش ساده مانند کم کردن زمان تماشای تلویزیون و نیز کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین در مدارس به کاهش وزن کودکان کمک نمود.

منبع:

Pediatrics  2012
 

نظرات بسته شده است.