چاقی و خطر زایمان زودرس

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در سوئد، خطر زایمان زودرس در مادران چاق و دارای اضافه وزن بیشتر است، به طوریکه زنان دارای BMI بالاتر بیشترین آمار زایمان زودرس و بویژه زایمان بسیار زودرس را دارند.
در این مطالعه دکتر Cnattingius و همکارانش در دانشگاه میشیگان، از اطلاعات 5/1 میلیون زایمان تک قلو در سوئد که در سالهای 1992-2010 به ثبت رسیده استفاده کردند. در اولین ملاقات قد و وزن مادران برای محاسبه BMI ثبت شد. در این مطالعه BMI 5/18 تا 9/24 نرمال،25 تا 9/29 اضافه وزن و بالاتر از30 چاق طبقه بندی شدند.
نتایج نشان داد، در مقایسه با زنان دارای وزن نرمال، زنان مبتلا به اضافه وزن 25% بیشتر و زنان دارای چاقی خفیف 60% بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس بودند. در زنان دارای چاقی شدید خطر زایمان زودرس 2 و 3 برابر بود.
34% زنان باردار سوئدی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند که این عامل تعداد زایمان های زودرس را افزایش می دهد. هم چنین اضافه وزن و چاقی خطر عوارض بارداری از قبیل پره اکلامپسی، دیابت باداری و سزارین را افزایش می دهند. عفونت و التهاب بعنوان عوامل خطر اصلی برای زایمان زودرس هستند و چاقی مادران با افزایش تولید پروتئین های التهابی همراه است. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده اند که افزایش التهاب در زنان چاق، آنها را مستعد عفونت کرده و این امر خطر زایمان زودرس را افزایش میدهد.

منبع:

Sven Cnattingius et al. Maternal Obesity and Risk of Preterm DeliveryMaternal Obesity and Risk of Preterm Delivery. JAMA, 2013; 309 (22).

نظرات بسته شده است.