چاقی در اوایل کودکی و بیماری های قلبی در آینده

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، کودکانی که در اوایل دوره کودکی به سرعت شروع به افزایش وزن می کنند در آینده بیشتر مستعد فشار خون بالا و سایر علائم مشکلات قلبی هستند.
اغلب کودکان به دلیل سنین رشد این فرصت را دارند که با افزایش قد با سرعت بیشتری نسبت به افزایش وزن به تعادل نسبی وزن دست یابند، اما به هرحال، تمام کودکان نقطه ای در دوران رشد خود دارند که با سرعت بالاتری وزن گیری میکنند و BMI آنها افزایش میابد و به اصطلاح با افزایش وزن ناگهانی مواجه می شوند، این نقطه جهش وزنی نام گرفته است. جهش وزن تقریبا حدود 6 سالگی رخ میدهد.
پژوهشگران با سرپرستی دکتر Satomi Koyama در ژاپن 271 کودک متولد شده در سال های 1995 و 1996 را مورد پیگیری قرار دادند. قد و وزن این کودکان تا 12 سالگی هر ساله ثبت شد. با بررسی الگوی رشد هر کودک کمترین میزان BMI و سن رخداد جهش رشد تعیین می شد.
نتایج نشان داد هم در مورد دختران و هم پسران هر چه در سنین پایینتری جهش رشد رخ دهد، آنها در سن 12 سالگی سنگین وزن تر خواهند بود. هم چنین پسرانی که در سنین پایینتری افزایش وزن داشتند در 12 سالگی تری گلیسرید و فشار خون بالاتری داشتند.
پژوهشگران یافتند هرچه جهش رشد یا افزایش ناگهانی وزن در سنین پایینتری رخ دهد علائم مشکلات قلبی در آینده برای این کودکان بیشتر خواهد بود.

منبع:

Source: Satomi Koyama, et al “Adiposity Rebound and the Development of Metabolic Syndrome” Pediatrics 2014; 133:1 e114-e119.
 

نظرات بسته شده است.