پیشگیری از دیابت با مصرف حبوبات

حبوبات حاوی مقادیر بالای ویتامین های B هستند که به بدن در تولید انرژی و تنظیم سوخت و ساز کمک می کنند. همچنین حبوبات سرشار از فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم و نیز فیتوکمیکال ها هستند. فیتوکمیکال ها ترکیبات فعال زیستی هستند که در بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت نقش دارند. حبوبات نمایه گلایسمی پایین داشته و بعد از مصرف آن ها قند خون به آرامی افزایش می یابد. اخیراً محققان اسپانیایی به بررسی ارتباط بین مصرف حبوبات و خطر دیابت نوع 2 پرداخته اند. بدین منظور 3349 نفر که در ابتدای مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، شرکت کردند. اطلاعات مربوط به رژیم غذایی افراد در شروع مطالعه و در طول حدود 4 سال پیگیری ارزیابی شد. 
در طول دوره پیگیری 266 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. نتایج نشان داد در افرادی که حبوبات بیشتری مصرف می کردند نسبت به کسانی که حبوبات کمتری مصرف می کردند، احتمال بروز دیابت نوع 2، 35 درصد کمتر بود. از بین تمام حبوبات مورد مطالعه، عدس قوی ترین اثر را در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشت. به طوریکه در کسانی که عدس بیشتری مصرف می کردند احتمال ابتلا به دیابت 33 درصد کمتر بود. 
همچنین نتایج نشان داد جایگزین کردن نیم واحد حبوبات در روز (حدود 30 گرم) به جای غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات مانند تخم مرغ، نان و برنج با کاهش خطر دیابت مرتبط است.
نکته عملی: افزایش مصرف حبوبات به علت دارا بودن فیبر و فیتوکمیکال ها از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری می کند.
منبع:

Nerea Becerra-Tomás et al. "Legume consumption is inversely associated with type 2 diabetes incidence in adults: A prospective assessment from the PREDIMED study". Clinical Nutrition, 2017.
 

نظرات بسته شده است.