پنج وعده غذایی روزانه از بروز چاقی پیشگیری می کند

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در فنلاند  یک الگوی غذایی منظم پنج وعده ای از بروز چاقی در نوجوانان پیشگیری می کند. طبق نظر این پژوهشگران مصرف سه وعده غذایی اصلی صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده در روز از بروز چاقی حتی در نوجوانانی که به دلیل ژنتیک در معرض خطر ابتلا هستند، پیشگیری می کند.
در این مطالعه  بیش از 4 هزار نفر شرکت داشتند، جمع آوری اطلاعات  در شرکت کننده ها از پیش از زمان تولد  تا 16 سالگی صورت گرفت. الگوی غذایی شرکت کننده ها، وزن مادر و  پدر قبل از بارداری و افزایش وزن مادر در دوران بارداری ثبت شد.
بر اساس نتایج این مطالعه یک الگوی غذایی منظم 5 وعده ای در روز با کاهش خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن  در هر دو جنسیت و کاهش بروز چاقی شکمی در پسران در ارتباط بود. بعلاوه این الگوی غذایی اثر ژنتیک در خطر بروز چاقی را کاهش میدهد. این پژوهشگران اعلام کردند حذف وعده صبحانه با افزایش  BMI و اندازه دور کمر در ارتباط می باشد.
افزایش وزن مادر بیش از 7 کیلوگرم در طول 20 هفته اول بارداری احتمال چاقی در فرزند را افزایش میدهد. البته چاقی مادر قبل از بارداری عامل مهم تری از افزایش وزن در دوران بارداری  در خطر بروز چاقی در فرزند محسوب می شود. علاوه بر این پژوهشگران یافتند چاقی پدر نیز به اندازه چاقی مادر عامل خطری در بروز چاقی در نوجوانی فرزند می باشد.

SOURCE: Jääskeläinen A, et al “Meal frequencies modify the effect of common genetic variants on body mass index in adolescents of the Northern Finland Birth Cohort 1986” PLOS ONE, 8: e73802, 2013.
 

نظرات بسته شده است.