پروتئین آب پنیر و فواید آن

شیر از دو پروتئین اصلی تشکیل شده است؛ کازئین و پروتئین whey (آب پنیر). پروتئین whey یک پروتئین کامل است به این معنا که تمام 9 اسیدآمینه ضروری را دارا می باشد. این  پروتئین در هنگام تولید پنیر از مایع رویی آن گرفته می شود و به همین  علت به آن پروتئین آب پنیر گفته می شود. این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد ترکیب این پروتئین، استفاده آن در عضله سازی و مزایای بالقوه سلامتی آن  می باشد.
ترکیبات پروتئین whey شامل بتا لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم گاوی و ایمونوگلوبولین ها می باشد.
نتایج مطالعات قبل نشان میدهد، مکمل پروتئین whey د رکنار ورزش های مقاومتی به بهبود عضله سازی و افزایش توده بدون چربی بدن کمک می کند. بعلاوه مزایای مرتبط با سلامتی بسیاری برای مصرف این پروتئین شناخته شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛
کاهش وزن؛ بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در Nutrition & Metabolism افرادی که از آب پنیر استفاده کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل، چربی بیشتر و بافت ماهیچه ای کمتری از دست دادند.
خاصیت ضدسرطانی؛ بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در  journal Anticancer Research  استفاده از آب پنیر غلیظ شده در درمان سرطان اثرات سودمندی داشته است.
کاهش کلسترول؛ بر اساس نتایج مطالعه ای در British Journal of Nutrition در گروه مصرف کننده آب پنیر بعد از 12 هفته کاهش قابل توجه کلسترول تام و LDL دیده می شود.
هم چنین شواهد نشان میدهند این پروتئین با  بهبود پاسخ ایمنی در کودکان مبتلا به آسم  در ارتباط است.
 فشار خون و بیماری قلبی؛ بر اساس نتایج مطالعه ای در International Dairy Journal نوشیدنی های غنی شده با آب پنیر به طور قابل توجهی فشار خون مبتلایان به پرفشاری خون را کاهش داده و منجر به افت خطر بیماری های قلبی و سکته می گردد.
پژوهشگران تاکید کردند مصرف  این پروتئین در دوز متعادل هیچ عارضه ای نخواهد داشت.

منبع:

Bounous G, Baruchel S, Falutz J abd Gold P.”Whey proteins as a food supplement in HIV-seropositive individuals”, Clinical and Investigative Medicine. Clin Invest Med. 1993 Jun;16(3):204-9. Accessed October 11th 2013.

 

نظرات بسته شده است.