پاسخ افراد به کربوهیدرات مواد غذایی متفاوت است.

به تازگی در مطالعه ای که بر روی 63 فرد بزرگسال سالم انجام شده محققان دریافتند پاسخ قند خون افراد بعد از مصرف مقدار ثابتی نان سفید می تواند متفاوت باشد. بخشی از این تفاوت می تواند به شاخص انسولین و میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)  فرد که نشان دهنده کنترل قند خون در دراز مدت است، وابسته باشد.
در این مطالعه طی 12 هفته شرکت کنندگان 6 جلسه آزمایش را پشت سر گذاشتند. شرکت کنندگان ناشتا بوده و قبل از هر آزمایش باید از مصرف الکل و انجام ورزش خودداری می کردند. سپس به افراد مورد آزمایش نان سفید (حاوی کربوهیدرات ساده) داده می شد. میزان قند خون به مدت 5 ساعت و  در فواصل زمانی مختلف اندازه گیری شد.
نتایج نشان داد میانگین نمایه گلیسمی نان سفید برای افراد شرکت کننده 62 بود که به عنوان نمایه گلیسمی متوسط طبقه بندی می شود. با این حال، به تفکیک نمایه گلیسمی برای 22 شرکت کننده 35 تا 55 (نمایه گلیسمی پایین)، 23 شرکت کننده 57 تا 67 (نمایه گلیسمی متوسط) و برای 18 نفر 70 تا 103 (نمایه گلیسمی بالا) بود.
این نتایج نشان می دهد که نمایه گلیسمی از لحاظ تغذیه ای نمی تواند قابل اعتماد باشد. با این حال، به گفته محققان این یافته ها نشان دهنده سالم بودن مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا و یا ناسالم بودن مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین نیست. بنابراین راهکار مطلوب تر در انتخاب مواد غذایی مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، ماهی، حبوبات، گوشت های کم چرب و روغن های مایع گیاهی است.
منبع:

Estimating the reliability of glycemic index values and potential sources of methodological and biological variability. Am J Clin Nutr, 2016

نظرات بسته شده است.