ویتامین D و ممانعت از گرفتگی عروق در دیابتی ها

بیماران دیابتی اغلب دچار گرفتگی عروق می شوند که موجب بیماری قلبی می گردد، بر اساس یک مطالعه ی جدید در دانشگاه پزشکی واشینگتن نشان داده شد که کمبود ویتامین D سرم دلیل بروز چسبندگی و گرفتگی عروق در افراد دیابتی می شود.
این مطالعه که در مجله ی Journal of Biological Chemistry به چاپ رسید، به بیان محققین؛ رگ های خونی در افراد دیابتی که میزان ویتامین D سرمی مطلوبی دارند کمتر دچار گرفتگی می شود. ولی در بیماران دیابتی که کمبود ویتامین D دارند، سلول های ایمنی به دیواره ی رگ های خونی نزدیک به قلب می چسبند و موجب جذب کلسترول و گرفتگی عروق مربوطه می شوند. دکتر برنال میزراچی، نویسنده مسئول این مطالعه افزود ؛ چاقی و ابتلا به دیابت رو به افزایش است، و بیماران مبتلا به این عارضه اغلب مشکلات قلبی ناشی از التهاب عروقی را تجربه کرده اند، ما در این مطالعه به دنبال کشف دلیل این مشکل بودیم. در مطالعه ی قبلی دکتر میزراچی و همکارانش دریافتند که ویتامین D   برای سلامت قلبی مفید است. این مطالعه گامی فراتر از مطالعه ی پیشین است و در آن نشان داده شد که در شرایط کمبود ویتامین D گروهی از سلول های سفید خون به دیواره ی عروق می چسبند و موجب گرفتگی و تنگی آن می شوند. ویتامین D با گروهی از سلول های سفید خون به نام ماکروفاژها برای رفع گرفتگی ها ی عروقی همکاری می کند. در این مطالعه میزان ویتامینD  ،43 بیمار دیابتی و 25 فرد سالم و مشابه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میزان ویتامین D کمتر از 30 نانوگرم در دسی لیتر در افراد دیابتی موجب چسبندگی ماکروفاژها به عروق خونی و در نتیجه جذب کلسترول به رگ ها و گرفتگی آن ها می شود. محققین در این مطالعه امید دارند تا بتوان با استفاده از ویتامین D عوارض قلبی عروقی بیماران دیابت را کمی تخفیف داد.
 

منبع:

A. E. Riek, et al. Vitamin D Suppression of Endoplasmic Reticulum Stress Promotes an Antiatherogenic Monocyte/Macrophage Phenotype in Type 2 Diabetic Patients. Journal of Biological Chemistry, 2012.

نظرات بسته شده است.