ورزش و افزایش رضایت فرد از ظاهر خود

مطالعات در سال 2013 نشان می دهد که تنها 11 درصد زنان بالای 45 سال در ایالات متحده از ظاهر خود راضی هستند. عدم رضایت فرد از ظاهر خود یک عامل خطر برای ابتلا به اختلالات خوردن و سایر انواع رفتارهای ناسالم است.
به تازگی محققان اثر یک جلسه تمرین 30 دقیقه ای را بر رضایت از بدن بررسی کرده اند. در این مطالعه احساسات و تصویر بدنی زنانی که 30 دقیقه ورزش کردند با زنانی که نشسته بودند یا مطالعه می کردند، مقایسه شد. تصویر بدنی شامل احساس فرد نسبت به بدن خود است.
شرکت کنندگان 60 زن با میانگین سنی 19 سال بودند که نگرانی هایی در مورد ظاهر خود داشتند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. یک گروه 30 دقیقه ورزش متوسط تا شدید انجام داده و گروه دیگر مطالعه می کردند.
نتایج نشان داد در زنانی که ورزش کرده بودند نسبت به زنان گروه دیگر تصویر بدنی به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. این اثر تقریباً فوری بود و حداقل تا 20 دقیقه بعد از ورزش پابرجا بود.
به گفته محققان زنان به طور کلی احساس بدی نسبت به بدن خود دارند. این امر نگران کننده است زیرا تصویر بدنی ضعیف می تواند پیامدهای نامطلوبی برای سلامت روانی و جسمی یک زنان به دنبال داشته باشد. این پیامدها کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و اختلالات خوردن می باشد.
نکته عملی: فعالیت بدنی نه تنها خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد بلکه تصویر بدنی را بهبود بخشیده و سبب می شود فرد احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد.
منبع:

Lauren E. Salci Et al. "Acute effects of exercise on women with pre-existing body image concerns: A test of potential mediators". Psychology of Sport and Exercise, 2017.
 

نظرات بسته شده است.