ورزش زندگی مبتلایان به سرطان را بهبود می بخشد

محققان یافتند ورزش  هم در افراد مبتلا به سرطان تحت درمان و هم در افرادی که سابقا به سرطان مبتلا بوده اند باعث  بهبود کیفیت زندگی می شود.در دو مطالعه جداگانه، 12 هفته ورزش با بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان و بهبود یافتگان  همراه بود. در یک بررسی، پژوهشگران دانشگاه نیومکزیکو به مرور 40 مطالعه پرداختند، بیش از 3000 نفر که به تازگی از سرطان بهبود یافته بودند به طور تصادفی به دو گروه کنترل و گروه دارای برنامه ورزشی تقسیم شدند. فعالیت فیزیکی شامل تمرینات قدرتی، تمرینات مقاومتی، پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا، چیکونگ یا تای چی بود.

آنها دریافتند که ورزش تاثیر مثبتی بر کیفیت کلی مرتبط با سلامتی در زندگی دارد. کیفیت جهانی زندگی برای گروه ورزش در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت. هم چنین تصویر بدنی و اعتماد به نفس در گروه ورزش در مقایسه با کنترل بهبود مشخصی داشت. ورزش باعث بهبود احساس آسایش در 12 هفته و بهبود تمایلات جنسی در 6 ماه  و بهبود عملکردهای اجتماعی در هردو زمان شد. این پژوهشگران در مطالعه دوم با مرور 56 مطالعه شامل بیش از 4000 بیمار سرطانی که به دو گروه دارای برنامه ورزشی و گروه شاهد تقسیم شده بودند به نتایج مشابه افراد بهبود یافته از سرطان  دست یافتند. اثرات ورزش در حالت شدید یا متوسط مشهودتر از ورزش ملایم بود. این پژوهشگران گزارش کردند که  تفاوت هایی در اثرات ورزش بر زیرگروه های سرطان وجود دارد، بعنوان مثال  کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان پستان نسبت به دیگر انواع سرطان مشهودتر بود.

منبع:

Mishra SI, et al “Exercise interventions on health-related quality of life for people with cancer during active treatment” Cochrane Rev 2012

نظرات بسته شده است.