میوه های اسیدی و پیشگیری از کیست کلیه

دانشمندان کشف کرده اند که ترکیب یافت شده در گریپ فروت و سایر میوه های اسیدی از بروز کیست های کلیوی پیشگیری می کند. پژوهشگران دانشگاه رویال هالووی و کینگستون لندن اعلام کردند ترکیب نارینجنین می تواند در تهیه داروی جدیدی برا ی درمان بیماری کلیه پلی کیستیک استفاده شود.
بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که به از دست رفتن عملکرد کلیه، فشار خون بالا و در نتیجه حمله قلبی، سکته و هم چنین آنوریسم مغزی منجر می شود. این بیماری اغلب در سن 30 تا 60 سالگی رخ میدهد.
در این مطالعه پژوهشگران آزمایشی را بر روی یک آمیب حاوی پروتئین  PKD2 انجام دادند. این پروتئین مسئول بروز بیماری کلیه پلی کیستیک می باشد. نتایج بررسی نشان داد زمانی که این پروتئین با نارینجنین تماس یابد، تولید کیست متوقف شده و این پروتئین تنظیم می شود.
نتایج این پژوهش گام مهمی در جهت کشف روشی برای کنترل این بیماری سخت برداشته است.
نارینجنین یک ترکیب از گروه فلاونوئیدهاست که نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در برابر رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و افزایش قدرت سیستم ایمنی انسان مشخص شده است. هم چنین این ماده عامل اصلی تلخی میوه گریپ فروت نیز می باشد. این آنتی اکسیدان قوی در میوه های اسیدی مثل مرکبات وجود دارد و با توجه به نتایج این مطالعه دانشمندان پیشنهاد می کنند که مصرف مرکبات برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کلیه پلی کیستیک مفید است.

منبع:

Robin Williams, et al “Naringenin inhibits the growth of Dictyostelium and MDCK-derived cysts in a polycystin-2 (TRPP2)-dependent manner” British Journal of Pharmacology, Accepted manuscript online: 3 OCT 2013

نظرات بسته شده است.